Overstappen van internet- en telefoonaanbieder wordt eenvoudiger

chatbot

Vanaf deze zomer wordt overstappen van internet- en telefoonaanbieder makkelijker. Na de overstap krijgen klanten nog een half jaar extra toegang tot hun oude e-mailadres(sen).

Deze afspraak binnen de sector is onderdeel van een breder pakket aan maatregelen van staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat). Dit moet overstappen naar een andere provider voor consumenten en mkb’ers eenvoudiger en aantrekkelijker maken.

 

Lijnkaping

Keijzer kondigde ook een paar andere wijzigingen van de Telecommunicatiewet aan in een wetsvoorstel in de Tweede Kamer. Nieuw is bijvoorbeeld dat ondernemers schriftelijk toestemming moeten geven voor overstap naar een andere provider. Dit moet ook als ze daar telefonisch een aanbod voor hebben gekregen.

Hiermee wordt lijnkaping aangepakt. Bij dit fenomeen, ook bekend als slamming, wordt een zakelijke klant geconfronteerd met een overstap naar een andere telecomaanbieder zonder dat hij hierom heeft gevraagd of hier bewust mee heeft ingestemd. Dat instemmen gebeurt vaak door misleiding.

Staatssecretaris Mona Keijzer (EZK): “Consumenten stappen niet snel over van internet- of telefoonaanbieder. Bijvoorbeeld, omdat ze steeds vaker een combinatie van internet, tv, mobiele/vaste telefonie en bijvoorbeeld muziekstreaming afnemen. Ik wil graag toe naar een situatie waar meer aanbieders een kans krijgen en consumenten bewuster zijn van keuzemogelijkheden. Met deze wettelijke maatregelen bescherm ik bovendien kleinere ondernemers tegen misleidende overstappraktijken.”

 

Angst

Uit onderzoek in opdracht van het ministerie van EZK blijkt dat veel consumenten bang zijn om de toegang tot hun e-mail te verliezen, als ze van aanbieder wisselen. Dit is een drempel om over te stappen. Het behoort samen met gebrek aan inzicht in inhoudelijke of prijsverschillen of de internetsnelheid zelfs tot de belangrijkste redenen.

De aanbieders hebben afgesproken om vanaf deze zomer na de overstap nog zes maanden toegang tot de e-mail te bieden. Nu is dat nog één maand.

Bovendien wordt wettelijk vastgelegd dat providers zorgen dat de levering van internet, telefonie en tv niet langer dan één werkdag wordt onderbroken. Dit neemt een andere angst weg die in het onderzoek naar boven kwam. Veel consumenten zijn namelijk bang om bij een overstap tijdelijk geen internetverbinding te hebben.

 

Concurrentie

De concurrentie tussen providers wordt al jaren. Halverwege vorig jaar wees onderzoek uit dat de prijzen jaar na jaar hoger worden. Het was namelijk het vijfde jaar op rij dat KPN en Ziggo allebei hun prijzen verhogen. Sinds 2017 zijn de prijzen voor alle pakketten voor tv en internet gestegen met in totaal gemiddeld € 79,-. Dat is een stijging van ruim 17%.

Gerelateerde berichten...