Registratiedruk de baas door verschuiving naar ICT

De IGZ, SONCOS, ZiZo, zorgverzekeraars, allemaal hanteren ze hun eigen kwaliteitsindicatoren en normen waar ziekenhuizen aan moeten voldoen. Niet voor niets klagen artsen en verpleegkundigen steen en been over de enorme registratiedruk.

De externe verantwoording is daar debet aan. In het Rode Kruis Ziekenhuis in Beverwijk voelen ze die druk ook. Het ziekenhuis werkt er daarom hard aan een deel van die werkdruk te verschuiven van de werkvloer naar ICT.

Data eenmalig vastleggen en meermalig gebruiken. Deze zin staat in ieder handboek informatiemanagement, maar slechts heel weinig zorginstellingen slagen erin dit te realiseren. Niet zo vreemd gezien het grote aantal verplichte registraties. Dit is in het RKZ niet anders.

 

EPD

Het ziekenhuis had dan ook nogal wat wensen toen in 2011 het EPD van Chipsoft werd geïmplementeerd. Judith Stamhuis, manager van het stafbureau Kwaliteit en Innovatie, vertelt: “Vroeger gebeurden veel van de verplichte registraties op papier. Dat betekende veelal dubbel werk, een hoge foutkans en geen real-time inzicht in hoe we het doen. Bij de implementatie van Chipsoft wilden we de verplichte registraties integraal onderdeel maken van het proces. Artsen en verpleegkundigen hoeven iets nog maar één keer vast te leggen en wij kunnen die data toch meermalig gebruiken. We wilden bovendien de informatie zoveel mogelijk real-time terugkoppelen.”

Logische wensen, maar hoe geef je dat in de praktijk vorm? Dat heeft nogal wat voeten in aarde, vertelt manager ICT Theo Jacobs. “We werken met het Chipsoft Basisdossier en maken geen gebruik van de specialistische dossiers. Dat heeft als voordeel dat medisch specialisten makkelijk in elkaars gegevens kunnen kijken. Maar het nadeel is dat er slechts weinig kwaliteitsindicatoren in zijn voorgedefinieerd. Je moet ze allemaal stuk voor stuk zelf erin programmeren.”

Lees het hele verhaal online of in ICT/Zorg van september.

 

Gerelateerde berichten...