RUG en Noordelijke Online Ondernemers lanceren Groningen Digital Business Centre

data

De Rijksuniversiteit Groningen en de Noordelijke Online Ondernemers (NOO) lanceren samen het Groningen Digital Business Centre (GDBC). Dit nieuwe kenniscentrum richt zich op ontwikkeling, delen en overdragen van kennis over digitaal ondernemen.

Opleiden van jong talent in digital business en big data is een belangrijk speeerpunt. Alleen zo kom je tegemoet aan de dringende vraag vanuit de sector naar academisch geschoolde professionals.

Het GDBC wil uitgroeien tot het wetenschappelijke digitale broeinest van Groningen. Een plek waar innovatie en onderzoek naar digitaal ondernemen gestimuleerd wordt. Het centrum biedt wetenschappers en ondernemers de kans kennis te ontwikkelen en te delen.

De samenwerking van de NOO en de RUG-faculteiten Economie en Bedrijfskunde en  Science and Engineering binnen GDBC krijgt financiele ondersteuning. Het Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN), de provincie en de gemeente Groningen, Rabobank Noord-Nederland en netwerkorganisatie Bedrijvenvereniging West helpen het initiatief op weg.

 

Multidisciplinair onderwijs

Een belangrijke missie van het GDBC is om young professionals klaar te stomen voor een loopbaan in de digitale sector. Directeur Peter Verhoef:: “Daarom ontwikkelen we een multidisciplinair mastervak gericht op digitalisering. Studenten kunnen straks via het GDBC stagelopen bij vooraanstaande digitale bedrijven. Ze kunnen ook onderzoek doen met behulp van data die noordelijke ondernemers beschikbaar stellen. Op die manier kunnen zij specifieke vaardigheden ontwikkelen en een speciale aantekening op hun masterdiploma verdienen.”

Op termijn biedt de RUG zelfs een volledige multidisciplinaire masteropleiding in Digital Business en Analytics. Verhoef: “Het aantrekkelijke aan deze master is dat de expertise van twee faculteiten samenkomt met de praktijkkennis van de noordelijke digitale ondernemingen. Bijvoorbeeld via gastcolleges, casussen en afstudeerstages.”

 

Gezamenlijk onderzoek

Via het GDBC profiteren regionale digitale ondernemingen van de wetenschappelijke kennis die binnen de RUG aanwezig is. Zo organiseert het kenniscentrum vanaf begin 2018 seminars en eendaagse workshops voor professionals. Verhoef: “Daarnaast gaan we samen met de NOO actuele vragen vanuit de digitale sector onderzoeken. De RUG benoemt een bijzonder hoogleraar Digital Business en start promotieonderzoeken op belangrijke digitale thema’s.”