Ruim 22% minder nieuwe personenauto’s door chiptekort

Geparkeerde electrische auto aan laadpaal, laadpalen. Chiptekort

Afgelopen maand lagen de verkopen van nieuwe personenauto’s in Nederland 22% lager dan een jaar eerder. Grote boosdoener is volgens branchevereniging BOVAG, de RAI Vereniging en RDC het wereldwijde chiptekort.

In ons land werden afgelopen maand 26.883 nieuwe personenauto’s in Nederland geregistreerd. In de eerste zeven maanden van 2021 bedroeg het aantal nieuwe personenauto’s 189.692. Dat is anderhalf procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar.

BOVAG en RAI Vereniging verwachten vooralsnog een jaartotaal van 400.000 registraties, maar dat is sterk afhankelijk van de mate waarin de komende maanden het economisch vertrouwen herstelt en het verloop van de coronapandemie. Een aantal fabrikanten ondervindt behalve hinder van het chiptekort ook van logistieke verstoringen als gevolg van coronamaatregelen.

Chiptekort

Het chiptekort ontstond niet van vandaag op morgen maar speelt al maanden. Voordat deze cijfers bekend waren luidden diverse fabrikanten en andere branches al de noodklok. Veel fabrikanten kunnen hun auto’s intussen niet afmaken. Ze zijn bijna klaar maar door dat fabrikanten niet aan chips kunnen komen, blijven ze in de fabrieken staan. Volkswagen meldde eerder dat het bij hun gaat om enkele honderdduizenden auto’s.

In mei dit jaar waarschuwde Inteltopman Pat Gelsinger in een interview met CBS News dat het choptekort waarschijnlijk nog jaren gaat duren. “Het kan nog een paar maanden duren voordat de druk op het aanbod zelfs maar begint te verminderen”, verwacht Gelsinger.

De Intel-topman noemt het daarbij riskant dat zoveel chipproductie tegenwoordig in Azië plaatsvindt. Dat is een van de redenen voor Intel om om meer te investeren in chipfabrieken in eigen land.

Pieken

Vanwege de coronacrisis piekte de vraag naar chips flink, terwijl het daarvoor al flink hoog was. Al begin vorig jaar moesten klanten minstens zes maanden van tevoren orders plaatsen. Dit in plaats van de drie maanden die in deze industrie gebruikelijk is.

Het tekort is het ergst voelbaar bij autofabrikanten, maar intussen spelen de leveringsproblemen overal. Dat brengt veel grote bedrijven ertoe de productie zelf te gaan starten of te verhogen.

Lees ook:

Gerelateerde berichten...