Schiphol neemt eigen netwerk voor Internet of Things in gebruik

Schiphol aankomsthal

Schiphol heeft haar eigen netwerk voor Internet of Things toepassingen in gebruik genomen. Het biedt dekking in alle publieke gebieden. Dit zijn bijvoorbeeld aankomst- en vertrekhallen, lounges, pieren en Schiphol Plaza.

Het IoT-netwerk bereikt ook niet-publieke gebieden zoals de bagagekelders en de platformen. Door het grotere bereik en het lagere stroomverbruik ten opzichte van WiFi, is het netwerk uitermate geschikt om slimme sensoren te ontsluiten en data over lange afstanden te versturen.

 

Verbinden

De sensoren verbinden faciliteiten en infrastructuur op Schiphol met het internet. De informatie hiervan geeft real-time inzichten. Het netwerk is tevens aangelegd voor andere organisaties die op de luchthaven met Internet of Things aan de slag willen.

“Met het eigen netwerk voor Internet of Things willen we de toepassingen op Schiphol slim maken, zodat we processen voor reizigers en partners kunnen verbeteren.” Dat zegt Sjoerd Blüm, Chief Information Officer bij Schiphol. “Er draaien al Internet of Things-toepassingen. In de toekomst kunnen we nieuwe cases snel doorvoeren. Door digitale zintuigen te gebruiken, willen we onze diensten verbeteren en de luchthaven aantrekkelijker maken.”

 

Slimme toepassingen

Met de eerste Internet of Things-toepassing kan de reiziger real-time feedback geven over hun ervaring met de toiletfaciliteiten. Met die gegevens wordt een gedetailleerde analyse gemaakt van hoe de toiletten gebruikt en gewaardeerd worden. In de maand september alleen kwamen er ruim 550.000 reacties binnen.

Blüm: “Op basis van de real-time informatie kunnen onze schoonmaakpartijen proactief op verstoringen of vervuiling acteren. De eerste resultaten laten zien dat toiletten schoner zijn en reizigers dit waarderen.”

Schiphol verwacht toepassingen te testen met sensoren op vliegtuigopstelplaatsen. Sensoren kunnen real-time informatie geven over het materiaal dat aanwezig is op de opstelplaats. De luchthaven verwacht hiermee te zien of het vereiste materieel aanwezig is, voordat een vliegtuig en het afhandelingspersoneel aankomen bij de gate. Tegelijkertijd kan dit naar verwachting helpen storingen snel te verhelpen en vertraging voor de luchtvaartmaatschappij en reiziger te voorkomen.

 

Gezichtsherkenning

Reizigers die met Cathay Pacific reizen kunnen sinds februari dit jaar meedoen aan een proef voor boarden met gezichtsherkenning. De proef is onderdeel van de eerste fase om reizen met gezichtsherkenning op termijn volledig mogelijk te maken op Schiphol.

 

Poortje

Deelnemers gaan na het inchecken naar een van de speciale registratiekiosken. Hier wordt het paspoort, de instapkaart en het gezicht van de passagier gescand. Daarna volgt zoals altijd de security- en paspoortcontrole. Behalve Cathay zelf doen ook de overheid, Schiphol, KLM en Vision-Box mee.

Gerelateerde berichten...