Simulatieonderwijs bij NHL Stenden en MCL

VR-bril mensen dragen er eentje simulatieonderwijs

NHL Stenden Hogeschool en het Medisch Centrum Leeuwarden (MCL) gaan samen virtual reality (VR) – scenario’s ontwikkelen voor simulatieonderwijs voor zorgmedewerkers van het ziekenhuis. Om deze samenwerking te bezegelen, tekenden Reinskje Suierveld namens NHL Stenden en Christiaan Boerma namens MCL een intentieverklaring. De verpleegkundigen van de afdeling buikchirurgie kregen onlangs een VR-training.

Om zorgmedewerkers vakbekwaam te maken en te houden, zet het MCL al een mix aan leermiddelen in. Zo volgen verpleegkundigen en artsen (in opleiding) modules, bespreken ze casussen met elkaar en gaan ze regelmatig aan de slag in het ‘skillslab’: een moderne en goed uitgeruste ruimte om medisch-technische vaardigheden te oefenen. Training door middel van VR stond al langer op het wensenlijstje van het ziekenhuis.

Samenwerking

Een win-winsituatie, noemt Reinskje Suierveld (directeur academie Gezondheidszorg bij NHL Stenden) de samenwerking tussen NHL Stenden en het MCL. “Wij hebben de tools en de kennis op het gebied van VR en het MCL heeft alle belangrijke praktijkinformatie voor de scenario’s die we ontwikkelen. Door onze krachten te bundelen, kunnen we elkaar verder helpen op het gebied van simulatieonderwijs.”

Eind juni won de academie Gezondheidszorg van NHL Stenden de Nederlandse Onderwijspremie met het project ‘Future proof nurses’. Studenten ervaren, met behulp van VR, beroepssituaties om onder andere hun kennis en vaardigheden te verbeteren. Suierveld: “Die prijs toont aan dat we voorop lopen in de digitale innovatie in de zorg en al helemaal op het gebied van simulatieonderwijs. Die kennis wil de hogeschool graag delen.”

Structureel trainen met realistische VR-scenario’s is een waardevolle toevoeging op alles wat we nu al doen in het kader van een leven lang leren. Corina Koning, adviseur Leren en Ontwikkelen van het MCL: “Wij geloven dat leren vooral gebeurt op de werkvloer. Met behulp van VR kunnen we onze medewerkers levensechte situaties laten ervaren, waarbij de verschillende zintuigen (zien/horen/voelen) geprikkeld worden. Binnen een scenario oefen je met het maken van keuzes en ervaar je ‘live’ de gevolgen voor de patiënt. Dit maakt de leerervaring zeer krachtig.”

Moderniseren

Volgens Christiaan Boerma (decaan MCL Academie) is het belangrijk om verder te kijken dan de ziekenhuismuren, omdat je in de regio samen meer kunt: “VR-technologie kan het MCL helpen om het onderwijs binnen ons ziekenhuis verder te moderniseren. Als we daarbij een werkplaats kunnen zijn voor studenten van NHL Stenden, die samen met ons de VR-scenario’s ontwikkelen, dan is het 1 + 1 = 3.”

Zo’n VR-scenario is er al voor de verpleegkundigen van de afdeling buikchirurgie van het MCL. Zij hebben inmiddels twee simulatietrainingen gevolgd op de hogeschool. MCL en NHL Stenden onderzoeken nu of er ook een dergelijke training voor de Intensive Care (IC) kan worden ontwikkeld. In de toekomst bekijken het ziekenhuis en de hogeschool steeds per vraagstuk hoe zij hun krachten kunnen bundelen.

Lees ook:

Gerelateerde berichten...