“Slechts 18% van alle Nederlandse bedrijven is digitaal fit”

bedrijven

Minder dan een vijfde (18%) van alle Nederlandse bedrijven doorliep al een succesvolle digitale transformatie en is digitaal fit. Circa twee vijfde (41%) scoort gemiddeld qua digitalisering. En een even groot percentage (41%) scoort slecht op dit gebied. Dit blijkt uit een Europees ‘Digital Health’-onderzoek dat men in opdracht van technologiebedrijf Zoho uitgevoerde.

Scores

Het onderzoek kende aan de bedrijven die aan het onderzoek deelnamen scores toe op basis van hun voortgang op het gebied van digitale transformatie. Middelgrote Nederlandse bedrijven scoren over het algemeen beter qua digitalisering. Dat geld voor 27% van hen. Voor de grote Nederlandse bedrijven gold dat 18% digitaal fit waren. Slechts 10% van alle kleine bedrijven kon hetzelfde zeggen.

Franse bedrijven die aan het onderzoek deelnamen waren minder digitaal fit dan hun Nederlandse tegenhangers. Slechts 17% scoorde goed op dit gebied. Britse, Duitse en Spaanse bedrijven deden het daarentegen beter. Duitse en Spaanse bedrijven kwamen er het beste vanaf: 25% van waren digitaal fit.

Een hoop werk te verrichten

Slechts 5% van de Nederlandse bedrijven die deelnamen aan het onderzoek zegt 100% digitaal te zijn. Iets meer dan een derde (35%) van alle Nederlandse bedrijven zei dat ze hun onderneming voor minimaal de helft runnen met behulp van digitale tools. 20% beheert het merendeel van hun bedrijfsprocessen met digitale tools.

29% doet dat voor minder dan de helft van hun processen. 12% van alle Nederlandse respondenten zegt dat men maar net met de digitale transformatie begon. Wat opvalt, is dat bedrijven die digitaal fit zijn met vijf keer grotere waarschijnlijkheid 100% digitaal opereren dan organisaties die gemiddeld of slecht scoren (respectievelijk 15%, 3% en 3%). Hieruit blijkt de positieve uitwerking die digitale transformatie op bedrijven kan hebben.

Iets minder dan de helft (47%) van alle Nederlandse besluitvormers op het gebied van digitale transformatie zegt dat hun organisatie twee tot drie cloudplatforms gebruikt. Hetzelfde percentage maakt gebruik van één tot vijf cloudapplicaties. 38% gebruikt zes tot tien cloudapplicaties. Slechts 7% van de Nederlandse respondenten gebruikt geen enkel cloudplatform en slechts 3% maakt geen gebruik van cloudapplicaties.

Cloud

Bijna een vijfde van alle Nederlandse bedrijven die digitaal niet fit zijn (17%) maakt geen gebruik van cloudplatforms. Voor bedrijven met een gemiddelde score ligt dit percentage op slechts 1% en voor organisaties met een hoge score zelfs op nul. Op vergelijkbare wijze maakt een veel hoger percentage bedrijven met een lage score geen gebruik van cloudapplicaties (6%). Voor bedrijven met een gemiddelde score is dit 3% en voor organisaties met een hoge score 0%.

Bijna negen op de tien Nederlandse bedrijven (89%) liep tegen problemen aan tijdens hun digitale transformatieproces. De meest voorkomende problemen waren de noodzaak om externe hulp in te schakelen om hun digitale tools beter samen te laten werken (42%). Dit naast het uitblijven van de verwachte kostenbesparingen (35%). En het uitblijven van de voordelen die de leverancier hen had beloofd (33%).

Voordelen van digitale transformatie

De belangrijkste voordelen van digitale transformatie waren volgens de Nederlandse besluitvormers een verbeterde klantenervaring (39%). Ook efficiëntie (39%) en automatisering (38%) noemt men. Naast een verbeterde werknemerservaring (30%). Deze factoren zijn stuk voor stuk van cruciaal belang voor het concurrentievermogen. En voor het zakelijke succes van bedrijven.

De belangrijkste overweging bij de keuze van cloudapplicaties is voor bijna twee vijfde van alle Nederlandse bedrijven de mogelijkheid van integratie met andere applicaties (38%). Dit wordt gevolgd door de manier waarin deze applicaties binnen hun digitale strategie en infrastructuur passen (36%) en de prijs van de applicaties (32%).

AI speelt belangrijkere rol

Nederlandse bedrijven die digitaal fit zijn zien AI met de grootste waarschijnlijkheid als een onmisbare technologie en profiteren al van de voordelen daarvan (27%). Dat geldt voor slechts 19% van alle bedrijven met een gemiddelde score en 18% van alle bedrijven die qua digitalisering slecht scoren. Ongeveer een derde (33%) van alle bedrijven denkt dat er een sleutelrol binnen hun onderneming is weggelegd voor AI en is van plan om daar fors in te investeren.

Gerelateerde berichten...