Spoedpolikliniek en robotecho winnen STZ innovatieprijs

OLVG Amsterdam hoofdingang met tram ervoor

Het Reinier de Graafziekenhuis en ziekenhuis OLVG winnen de STZ innovatieprijs. Reinier de Graaf krijgt de prijs voor hun robotecho en het OLVG voor zowel de spoedpoli als de innovatieprijs. De uitreiking vond plaats tijdens het STZ-jaarcongres.

Demissionair minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport Ernst Kuipers reikte de prijzen uit aan cardioloog Eelko Ronner voor ‘beste idee’ van de Samenwerkende Topklinische opleidingsZiekenhuizen (STZ). Spoedeisende Hulp-arts Michiel Gorzeman nam namens OLVG de prijs in ontvangst in de categorie ‘best uitgewerkte initiatief’ en ging er samen met senior adviseur strategie Jeroen Twiss ook vandoor met de publieksprijs.

Robotecho

De robotecho, een initiatief van cardioloog Eelko Ronner, zorgt volgens de jury voor een snellere diagnose en speelt in op het bestaande personeelstekort en de alsmaar groeiende zorgvraag. De robot kan ongeveer vier keer zoveel echo’s maken dan nu het geval is, tegen minder dan de helft van de huidige kosten.

Door personeelsgebrek is er vaak een tekort aan capaciteit voor hartecho’s. Daarom kwam Eelko samen met studenten van de TU Delft tot een prototype robot die zelfstandig echo’s kan maken. Eelko: “Het is geweldig om nu deze prijs te winnen. Hopelijk kunnen we hiermee weer verdere stappen zetten in de ontwikkeling van dit mooie project. Samen met het bedrijf Corbotics werken we bij YES!Delft hard aan een versie waarmee we in 2024 klinisch kunnen testen.”
Innovaties helpen ons vooruit

Spoedpolikliniek

De Spoedpolikliniek is een initiatief om de wachttijd voor patiënten op de Spoedeisende Hulp in te korten. Michiel Gorzeman: ‘Het idee van de Spoedpolikliniek komt voort uit mijn jarenlange verbazing over de grote groep patiënten die daar vaak uren moet wachten. Mensen die bijvoorbeeld flinke buikpijn hebben of een verdenking op een gebroken been. Zij hebben geen acute zorg nodig, maar moeten wel door een arts gezien worden.

Levensbedreigende spoedgevallen gaan steeds voor, waardoor deze groep vaak uren moet wachten. Voor deze patiënten is dat allesbehalve fijn, maar ook voor onze medewerkers is dat niet prettig. Als je in je ooghoek mensen ziet wachten, dan doet dat iets met de werkdruk en stress. Dus ik dacht: dat kan beter. We zijn toen gaan kijken hoe we patiënten uit deze groep op afspraak kunnen laten komen. Dat klinkt simpel, maar je moet echt zeker weten dat het oké is als een patiënt dan soms iets later kan komen.’

Patiënt- en medewerkerstevredenheid

De jury van de STZ innovatieprijs roemt de Spoedpolikliniek om de indrukwekkende impact op het verkorten van wachttijden en doorlooptijden en om het verhogen van de patiënt- en medewerkerstevredenheid. De innovatie werkt integraal, afdelings- en instellingoverstijgend en past daarmee uitstekend binnen de kaders van het Integraal Zorg Akkoord (IZA).

Lees ook:

Gerelateerde berichten...