Studenten willen mix online en live colleges, docenten moeten werken aan digitale skills

data

In de post-coronatijd willen studenten het liefst een mix van online en live colleges. Maar dan moeten docenten wel werken aan hun digitale skills. Veertig procent vindt dat het professoren/docenten ontbreekt aan digitale skills.

Uit onderzoek van EdTech-platform StudeerSnel blijkt dat iets meer dan de helft van de studenten vindt dat COVID-19 een positief effect heeft op de digitalisering van het hoger onderwijs. Tijdens de tweede golf besteden 70 procent van de studenten meer dan 80 procent van hun studietijd online.

Een derde van de studenten doet dit zelfs voor de volle 100 procent. Ruim 55 procent van de studenten vindt dat de pandemie en de daarbij ontstane toename in online onderwijs een positief effect heeft gehad op de digitaliseringsslag van hun hogeschool of universiteit.

De ervaringen met online onderwijs zijn niet altijd positief. Studenten kunnen zich moeilijker concentreren en zijn sneller afgeleid vergeleken met fysiek onderwijs. Verder zorgt de coronacrisis bij een derde voor slechtere studieresultaten en lopen de studenten achterstanden op. Daarbij vinden vier op de tien studenten dat docenten hun digitale skills moeten verbeteren. Deze inzichten zorgen ervoor dat bijna tweederde van de studenten post-corona de voorkeur geeft aan een hybride vorm van onderwijs. Zeker 62 procent van de studenten zien een hybride vorm als de ideale situatie.

WhatsApp alternatief voor de ‘wandelgangen’

WhatsApp is met 93 procent verreweg de meest populaire tool om met mede-studenten in contact te blijven. Alleen al daardoor hebben studenten het gevoel met elkaar in contact te zijn en ook door te hebben wat er naast de studie in het leven van anderen speelt. Dit is ook terug te zien in de hoeveelheid studenten dat Snapchat gebruikt. Zo gebruikt 25 procent van de studenten graag dit medium om te zien waar anderen zich mee bezighouden.

Wanneer studenten met docenten communiceren heeft dat een meer officieel karakter. De traditionele communicatietool e-mail is met 77 procent het meest populair. Met 25 procent staat Blackboard op plaats twee, gevolgd door Canvas. Opvallend is dat 10 procent van de studenten aangeeft via Whatsapp met hun onderwijzers te communiceren.

Lees ook:

Gerelateerde berichten...