Studie: gevestigde bedrijven zullen nieuwe disruptiegolf leiden

CRM Customer

 

Gevestigde bedrijven zullen de volgende disruptiegolf niet in angst en beven afwachten maar juist leiden. Zij zullen juist een aanzienlijke bedreiging vormen voor nieuwkomers en andere digitale bedrijven.

Dat beweert althans 72 procent van de CXO’s in een studie van  IBM Institute for Business Value. Slechts 22 procent denkt dat kleinere bedrijven en startups disruptieve veranderingen teweeg zullen brengen.

In dezelfde studie bleek in 2015 nog dat 54 procent van leidinggevende meer concurrentie van andere industrieën verwacht. Dit is dus nu gehalveerd naar 26 procent.

Gevestigde bedrijven zijn in de tussentijd wijs geworden, bijvoorbeeld in het verwerken van en waarde halen uit data. Ze hebben hun werknemers bijgeschoold en namen in sommige gevallen zelfs disruptieve bedrijven over. Zo zijn ze nu de concurrentie in het digitale tijdperk voor.

 

Data waardevolste bezit

Data is het meest waardevolle bezit van de gevestigde bedrijven geworden. Zij bezitten 80% van deze data. Deze data wordt gebruikt om nieuwe concurrentievoordelen te creëren.
De core business is belangrijker en relevanter dan ooit. Degenen die hier slim mee omgaan, met behulp van AI, zullen een concurrentievoordeel hebben.

57% van de disruptieve bedrijven ontwikkelen of zijn eigenaar van een platformbedrijfsmodel. Verder blijkt dat elk type bedrijf de klantervaring aan het perfectioneren en personaliseren is. 68 procent van de CXO’s verwacht zelfs dat bedrijven meer nadruk zullen leggen op de klantervaring dan op de producten.

Dit jaar zijn vaardigheden van werknemers belangrijker geworden. Ze stegen van de vijfde naar de derde plaats als onderdeel dat het meeste effect heeft op bedrijven. In het verleden was de focus juist op het gebrek aan vaardigheden, met name technologische vaardigheden.