Het vastleggen van medische gesprekken

Doc2Me creëert gelijk speelveld tussen arts en patiënt

In een tijdperk waarin spraakgestuurde technologie steeds breder toegepast wordt, neemt de vraag naar een dergelijke oplossing in de zorg ook toe. Deze toenemende vraag werpt licht op een grote uitdaging binnen de spreekkamer: het informeren van de patiënt op een manier dat de kennis goed overkomt, wordt onthouden, begrepen en ook goed wordt vastgelegd.

Een van de eerste initiatieven is klaar voor implementatie. Doc2Me is een digitale spreekkamer-assistent die het gesprek tussen arts en patiënt opneemt en automatisch in het EPD plaatst. Bedenker Patrick van der Schaaf vertelt ons meer over het ontstaan en de ontwikkeling van deze nieuwe digitale oplossing voor arts en patiënt.

Betere informatievoorziening

“Het is een goede zaak dat er in Nederland veel aandacht is voor verbetering van de zorg”, aldus Van der Schaaf. “Een groot deel van die aandacht gaat naar medische technologie, maar de informatievoorziening voor de patiënt is vaak achtergesteld.” Het probleem ligt volgens hem niet per se bij een van de betrokken partijen, maar meer bij de aard van het gesprek.

Logische vervolgstap

Uit onderzoek blijkt dat één op de negen patiënten een operatiefolder niet begrijpt. Van een gesprek is bij het verlaten van de spreekkamer al 60 procent vergeten. De impact van een gemiddeld consult is voor de patiënt vaak groot, waarbij de boodschap in veel gevallen verloren gaat. Inmiddels maken veel patiënten een opname van het gesprek, vaak met een mobiele telefoon. De zorgverlener ter plaatse weet hier niet altijd van af, en de opname is daardoor alleen bekend bij en in het bezit van de patiënt.

Van der Schaaf: “Naast dat het gebruik van de mobiele telefoon in de spreekkamer vanuit praktisch oogpunt onhandig is, vermindert het ook de controle die de zorgverlener over de situatie heeft. Deze situatie maakte het, gecombineerd met de technologie die op dit moment voorhanden is, een logische vervolgstap om te starten met Doc2Me. Door het gesprek tussen arts en patiënt op te nemen, worden beide problemen in één keer opgelost.”

Uitgangspunt

Naast het opnemen van het gesprek, biedt Doc2Me ook de mogelijkheid om een koppeling te maken met het EPD. Op deze wijze is het gesprek terug te luisteren door de patiënt in het zorgportaal. Tevens is het originele gesprek of een deel ervan beschikbaar voor de zorgverlener.

Het apparaat biedt beide partijen de kans om terug te vallen op het originele gesprek. Dit sluit aan op het uitgangspunt van Doc2Me: De creatie van een gelijk speelveld voor arts en patiënt.

Niet zonder drempel

In januari 2019 werd Van der Schaaf zelf geconfronteerd met de diagnose acute leukemie. Tijdens een intensief zorgtraject, waarbij hij veel uren in de spreekkamer doorbracht, dacht hij vaak aan zijn eigen vinding.

“Zelfs voor mij was de vraag aan de arts of ik het gesprek mocht opnemen niet altijd zonder drempel”, herinnert hij zich. “Gelukkig zijn mijn artsen, maar ook de arts-ambassadeurs van Doc2Me erg enthousiast over het concept en kunnen we nog dit jaar heel veel spreekkamers voor patiënten én artsen ermee uitrusten.”

Pilots en toekomst

Op dit moment lopen er pilots bij verschillende Nederlandse ziekenhuizen, mede dankzij de integratie met HiX 6.2 van ChipSoft. “De connectie met ChipSoft zorgt ervoor dat we een veilige, gebruiksvriendelijke en vooral nuttige toevoeging aan de spreekkamer kunnen vormen met Doc2Me”, vertelt Van der Schaaf. “Wij kunnen op korte termijn een goed werkende oplossing neerzetten, die daarnaast gemakkelijk uit te breiden is.”

De eerste stappen van Doc2me zijn recent gezet. Maar Van der Schaaf kijkt alvast vooruit. “In de nabije toekomst komt er bijvoorbeeld een voice-to-text oplossing aan. Dit zal de arts nog meer tijd besparen en kan het consult zich weer volledig richten op de interactie met de patiënt.”

Uitbreiding naar andere branches

Zoals gezegd richt Doc2Me zich primair op de spreekkamer met arts en patiënt. De bijbehorende vraagstukken en uitdagingen rondom het vastleggen van gesprekken beperken zich echter niet tot de zorg. Ook in andere sectoren doen dergelijke situaties zich voor. “We zijn inmiddels in gesprek met partijen buiten de zorg die interesse hebben getoond in Doc2Me”, aldus Van der Schaaf. “Het mooie is dat bijna elke organisatie waarin de dialoog belangrijk is iets aan een oplossing als Doc2Me kan hebben.”

HQ Healthcare

Het ontstaan van Doc2Me komt niet als een grote verrassing. Van der Schaaf zet zich sinds 2013 als ondernemer in voor de zorg. In dat jaar werd de eerste stap gezet met de oprichting van congresontwikkelaar Cognicum, dat studiereizen faciliteert en tevens concepten voor evenementen in de zorg ontwikkelt. Niet lang daarna volgde de start van Zorgkiosken, dat inmiddels veertien Nederlandse ziekenhuizen bedient met self-serviceoplossingen.

Zowel Zorgkiosken als Doc2Me vallen sinds afgelopen jaar onder HQ Healthcare, een organisatie die meer zorgoplossingen levert. “We merkten dat er met het succes van Zorgkiosken een vraag ontstond naar een breder aanbod van zorgoplossingen”, vertelt Van der Schaaf. “Mede daarom hebben we afgelopen jaar besloten om geleidelijk meer producten toe te voegen aan het aanbod en om dit te doen onder een nieuwe, alles omvattende naam waar Doc2Me ook deel van uit gaat maken. Op deze manier hopen we een zo groot mogelijke positieve impact te maken binnen de zorg.”

Meer informatie over Doc2Me is terug te vinden via www.doc2me.nl en op www.hq-healthcare.nl.

Gerelateerde berichten...

X