Succesformule uit corporatiebranche nu ook in gezondheidszorg

NEH Zorg

Veel zorginstellingen denken na over de staat van hun informatievoorziening. Ze merken dat het overeind houden van een eigen ict-afdeling steeds lastiger wordt, terwijl de processen, de medewerkers en cliënten de lat steeds hoger leggen. Het zijn herkenbare omstandigheden waarop NEH Zorg, een nieuwe zorggespecialiseerde ict-partij, inspeelt. Dit volgens dezelfde succesformule waarmee moederbedrijf NEH al jaren succesvol woningcorporaties ontzorgt, een wereld die opmerkelijke parallellen heeft met de zorg.

De zorg in Nederland – met name aan de care-kant – worstelt met de informatievoorziening. Veel organisaties houden er nog een eigen ict-afdeling op na en regelen zelf het beheer en de hosting in datacentra. Dat zijn heel veel ballen om in de lucht te houden, want het gaat behalve om beheer van data, back-up en andere dagelijkse zaken ook om het aan de praat houden van branche-specifieke software of ingewikkelde security- en privacyvraagstukken. En uiteindelijk: om het welzijn van mensen.

 

Doormodderen of outsourcen?

Met alle eisen die technisch en qua doelmatigheid en kosten aan de ict-voorziening worden gesteld, is het niet verwonderlijk dat menig instellingsdirecteur dubt over de toekomst. Natuurlijk hebben ook zorginstellingen de voordelen van outsourcing ontdekt, met wisselend succes. Soms ontstaat een lappendeken aan individuele leveranciers, waartussen de samenhang ver te zoeken is. Ook outsourcing aan één partner werkt niet overal goed, zeker als dat een (te) grote partij is en medewerkers van de zorginstelling zich een nummer of een ‘service ticket’ voelen.

 

Na corporaties nu ook de zorg

“NEH biedt het alternatief waar veel zorginstellingen, met name in de care, op hebben gewacht”, zegt Jan Pieter Cleveringa, Algemeen Directeur van NEH Group. De vorig jaar opgerichte dochteronderneming NEH Zorg bouwt voort op de succesformule van NEH in de corporatiebranche, waar het marktleider is met kantoorautomatisering in de Cloud.

De succesformule is volgens Cleveringa gebaseerd op drie pijlers: “Ten eerste mensgericht handelen met focus op de klant, vanuit een goed gevoel voor de behoeften van organisaties en hun medewerkers.” Gerrit Kroes, NEH’s Directeur Operations, formuleert de tweede kracht – en de trots van de onderneming: “Wij ontzorgen. Van de muis op de werkplek, tot de applicatie in de cloud en alles wat daar tussenin zit.” Voeg daar als derde pijler, de kennis van de branche, aan toe en de cirkel is rond.

 

Ontzorgen vanuit drie kernwaarden

“Medewerkers bij NEH scheppen er plezier in om anderen te ontzorgen”, aldus Cleveringa. Hij vervolgt: “Ontzorgen doen wij vanuit onze kernwaarden ‘betrokken, betrouwbaar en lef’. Deze kernwaarden worden door alle medewerkers gedragen en dit maakt dat wij oprecht geïnteresseerd zijn in hoe wij de eindgebruikers van onze klanten kunnen helpen.” Met die instelling en focus vertaalde NEH de succesformule die zo goed werkt bij corporaties naar de zorg. NEH Zorg nam ook it’ers uit de zorgsector aan en ging voor verschillende partijen aan de slag.

Met haar dienstverlening speelt NEH in op de ambities in de zorgbranche met betrekking tot ICT. Kroes legt uit: “Wij merken dat het management en de medewerkers bij al onze klanten dolgraag vooruit willen. Ze willen stappen maken in kwaliteit, performance en zelfredzaamheid. De informatievoorziening moet gestuurd en op niveau gebracht worden, ook waar het gaat over security. En de medewerkers willen dat de ICT soepel en probleemloos werkt. Deze branche heeft de behoefte om ontzorgd worden, zowel op managementniveau als in de operatie en zeker in het geval van zelfsturende teams. Probleemloos, werkend en op hoog niveau.”

Inmiddels is duidelijk dat de aanpak van NEH ook in de zorg aanslaat. Diverse zorgpartijen, zoals Zorgspectrum Het Zand uit Zwolle en Vincent van Gogh uit Venray, wisten de ict-dienstverlener uit Leusden al te vinden.

 

Het Zand, zocht naar een ict-partner die van wanten weet

In 2013 meldde Stichting Zorgspectrum Het Zand zich bij de NEH. De zorginstelling, die op zeven locaties in de regio Zwolle zorg aan ouderen en (jonge) verpleeghuiscliënten biedt, zocht een ict-partner “die van wanten weet”, aldus Wouter Versteeg, Stafmanager Bedrijfsondersteuning. “Daarnaast zochten wij een partner die onze kwaliteits- en innovatiedrang begrijpt en ondersteunt. En een partner die bereid is om 24×7 beschikbaar te zijn, om zo de beschikbaarheid van het elektronisch cliëntendossier te garanderen. Behalve een prettige manier van doen en een fikse dosis technische kennis, brengen de NEH-mensen een fijne klantgerichte instelling mee, van ‘we komen er samen uit’. Wij voelen ons partner en hebben de klik gevonden die wij zochten.”

 

Vincent van Gogh, zocht betere kwaliteit en continuïteit tegen lagere kosten

NEH Zorg is sinds vorig jaar ook de nieuwe ict-partner van Vincent van Gogh, dat jaarlijks aan gemiddeld 8.000 cliënten specialistische geestelijke gezondheidszorg biedt. Als organisatie met circa 1.500 ict-gebruikers, klopte Vincent van Gogh bij NEH Zorg aan om de kwaliteit en continuïteit van de informatievoorziening te verbeteren. Ook werd er gezocht naar mogelijkheden om de kosten beter in de hand te houden en nog beter aan te sluiten bij de ontwikkeling van zelfsturende teams in de organisatie.

Hoewel de zorginstelling pas medio dit jaar haar overgang naar de cloud van NEH zal maken, wordt het partnerschap nu al als ‘zeer positief’ ervaren.

Jan Pieter Cleveringa vult aan: “Onze opdrachtgevers zijn zeer tevreden met onze dienstverlening. Elk jaar laten wij de tevredenheid van onze klanten meten in een onafhankelijk onderzoek. Voor het vierde jaar op rij scoren wij, beoordeeld door meer dan 1.200 eindgebruikers, gemiddeld een 7,9. Dan doe je het in Nederland heel erg goed.”

 

Soft element, keiharde succesfactor

“De techniek staat bij ons als een huis”, vertelt Cleveringa. “IT-verantwoordelijken bij opdrachtgevers hebben weer een normale nachtrust en medewerkers kunnen weer met hun eigenlijke werk bezig zijn, in plaats met IT en zaken die niet werken. Zo onderscheiden wij ons: wij regelen het voor u!

Eén element uit de succesformule verdient speciale aandacht. Het lijkt een soft element in de succesformule van NEH, maar volgens Cleveringa en Kroes is het de keiharde succesfactor: de menselijke maat. “Wij hebben met onze organisatie nog steeds de omvang en gedrevenheid om op een menselijke, warme manier het oplossen van problemen voorrang te geven. Wij selecteren onze nieuwe medewerkers erop en investeren veel in training, op technisch gebied, maar ook wat gedrag betreft. Dat horen we terug in de feedback van medewerkers bij klanten. Zij melden dat ze onze manier van problemen oplossen prettig vinden. Deze medewerkers beginnen weer vertrouwen te krijgen in de informatievoorziening. Noem dat maar een softe factor! Voor ons is zo’n geluid het keiharde bewijs dat onze aanpak werkt. In de wereld van de woningcorporaties en nu ook in de zorgsector.”

 

Gerelateerde berichten...

X