Veel winst behalen in logistieke processen door ketenbreed optimaliseren

werknemers

Er valt winst te halen in logistieke processen door ketenbreed optimaliseren. Door slim in te delen welke werkzaamheden het best waar kunnen worden uitgevoerd, zal de hele keten efficiënter functioneren.

Door dit toe te passen bij het project Call to Needle, werd de tijdsduur vanaf de 112-oproep bij een beroerte tot aan de behandeling met bijna de helft verkort. Dit ging van 45 naar 25 minuten.

 

Time is brain

Iedere neuroloog weet dat bij een beroerte geldt: time is brain. Hoe sneller een beroertepatiënt een stolseloplossend middel krijgt toegediend, hoe beter de kans op herstel.

In een eerder traject had de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord al eens een project gedaan om de tijd tussen 112-melding en dotterbehandeling te verkorten (Call to Balloon). Die blauwdruk werd gebruikt voor dit nieuwe project, wederom een samenwerking tussen de drie ziekenhuizen in de regio: het Westfriesgasthuis in Hoorn en Noordwest Ziekenhuisgroep in Alkmaar en Den Helder.

Door het traject dat een patiënt doorloopt via een dashboard van seconde tot seconde in kaart te brengen – proces mining – zien alle betrokkenen waar ze tijd verliezen ten opzichte van het ideale scenario. Meten is weten. Door regelmatig de langzame en snelle incidenten met de groep te analyseren, worden verbeterkansen ontdekt.

 

Elkaars proces leren kennen

Hoewel Call-to-Balloon als voorbeeld diende, is een aantal dingen bij de acute beroertezorg anders aangepakt, vertelt Martin Smeekes, directeur bij Veiligheidsregio Noord-Holland-Noord. “In ons vorige project waren een cardioloog en ik de trekker.

Nu hebben we direct alle stakeholders aangehaakt. Bijvoorbeeld personeel van de meldkamer, ambulancemedewerkers, SEH-artsen en -verpleegkundigen, medewerkers van de CT-scan, neurologen en neurologieverpleegkundigen. Uit iedere deelnemende organisatie zijn mensen van deze afdelingen aanwezig.

Dus uit ieder ziekenhuis een neuroloog, een SEH-arts enzovoort. De projectgroep telde circa 35 mensen. Dat lijkt veel, maar daardoor was de betrokkenheid van alle deelnemende partijen meteen heel hoog.”

Lees het hele verhaal online of in ICT/Zorg van december.

Gerelateerde berichten...