Veiligheidsregio NHN slimste organisatie

Veiligheidsregio Noord-Holland-Noord (NHN) is de winnaar van de Dutch Business Intelligence Award 2015. Volgens zowel publiek als vakjury heeft de veiligheidsregio een voorbeeldrol. Ze boekte 20 minuten tijdwinst in de hartinfarctzorg door inzet van BI datacombinaties en een interactief dashboard.

De 9e editie van de verkiezing vond plaats tijdens het jaarcongres ‘Intelligence at the speed of business’. Het is een initiatief van de intelligente organisatie specialisten Passionned Group. De veiligheidsregio had concurrentie van bedrijven als Rituals Cosmetics en Tempo-Team.

Martin Smeekes, directeur ambulancezorg bij Veiligheidsregio NHN, ontwikkelde in samenwerking met een team van cardiologen van het Medisch Centrum Alkmaar, de meldkamer en ambulancezorg een slim dashboard. Data uit verschillende bronnen komen samen voor analyse en visualisatie. Daarmee wordt enorme tijdwinst behaald bij de acute zorg in het geval van een hartinfarct. “Deze prijs is een beloning van onze inspanning”, reageert Smeekes. “Op dit moment is snelle schakeling tussen meldkamers en ambulancezorg er al wel, maar in het ziekenhuis gaat vaak nog veel tijd verloren. Nu moet een patiënt die binnen wordt gebracht op de spoedeisende eerste hulp om gedotterd te worden, vaak langer wachten dan wanneer hij of zij rechtstreeks naar de dotterkamer wordt gebracht. Dankzij ons dashboard communiceren de verschillende afdelingen beter met elkaar. Bovendien is er ruimte om elkaar aan te spreken op verbeteringen.”

De veiligheidsregio ziet daarnaast nog meer kansen voor de toekomst: “Het door ons ontwikkelde dashboard kan ook toegepast worden bij andere spoedeisende zorg, zoals verloskunde, of bij een beroerte. We hopen dat ons project ook hierbij van waarde zal zijn”, aldus Smeekes.

“De jury was onder de indruk van de kwaliteit van de drie finalisten. Allemaal toonden ze overtuigend aan hoe business intelligence bijdraagt aan het slimmer maken van hun organisaties. Bij de Veiligheidsregio NHN was de jury vooral onder de indruk van de samenhang waarmee de belangen van de organisatie, de maatschappij, medewerkers en de burgers met elkaar verbonden werden door slim gebruik te maken van beschikbare data. Ook prijst de jury het innovatieve gehalte van het ontwikkelde dashboard en de achterliggende analyses”, aldus juryvoorzitter Menno Lanting.

In 2004 staken Harry Starren (voormalig directeur van Management Centrum de Baak), André de Waal (associate professor aan de Maastricht School of Management), mr. Leo Kerklaan (organisatieadviseur) en Daan van Beek de koppen bij elkaar. Zij stelden vast dat  door slim gebruik van data en door als coöperatief slimmer samen te werken blijvend betere resultaten kunnen worden behaald. Daarbij is het van belang dat niet alleen het handjevol managers stuurt: de hele organisatie denkt mee en neemt deel. Deze eerste set aan criteria is sindsdien steeds verder verfijnd, en in de loop der jaren zijn vele organisaties de strijd met elkaar aangegaan.

Recente winnaars Coolblue (2012) en de Brandweer Amsterdam (2013) tonen aan dat de juiste datacultuur zorgt voor een uitstekende organisatie, en bovendien levensreddend kan zijn.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde berichten...

X