Vooral ING-klanten zijn slachtoffer spoofing

spooring knop met wijsvingertje

Vooral ING-klanten lijken slachtoffer te zijn van spoofing. Dat blijkt volgens het tv-programma Radar uit cijfers van GIBO, platform voor spoofing gedupeerden. Van de aangemeldde slachtoffer is 76% ING-klant.

Vooral de laatste maanden waren volgens Radar criminelen in staat via spoofing miljoenen euro’s buit te maken. Ze wisten klanten van verschillende Nederlandse banken ervan te overtuigen dat zij met een medewerker van de bank spraken. Ze kregen de slachtoffers zover dat ze hun geld tijdelijk naar een ‘veilige’ rekening over te maken.

Vooral ING

Bij het gedupeerdenplatform kwamen de afgelopen tijd 314 meldingen binnen. Het totaalaantal meldingen van klanten van de drie grote banken ABN Amro, Rabobank en ING samen staat momenteel op 273.

Volgens het platform blijkt dat 76% van die slachtoffers die zich meldden klant van ING blijkt te zijn. Dat is twee keer meer dan geschat op grond van de aantallen particuliere klanten die de banken hebben. Zo is het aantal gemelde slachtoffers dat klant is bij Rabobank slechts 4% en dat van ABN is 11%.

ING stelt tegenover Kassa dat deze cijfers geen totaalbeeld geven, maar wat het dan wel moet zijn wordt ook niet duidelijk. Intussen loopt de schade voor ING-klanten ruim 3,6 miljoen euro terwijl de bank de schade niet vergoedt.

Volgens de bank gaat in zeker 40% van de spoofinggevallen eerst een phishing-aanval  (via SMS of e-mail) voorafgaat. In dat soort gevallen kan de cybercrimineel met inloggegevens die het slachtoffer ongewild blootgeeft door in te loggen op de site van een nep-bank, eerst de gegevens van het slachtoffer inzien. Zo kunnen ze goed geïnformeerd het slachtoffer gaan bellen. Cybercriminelen doen zich voor als bankmedewerker, en komt door de eerder gephishte informatie geloofwaardig over. Zodanig dat de klant zonder argwaan geld overmaakt. Volgens de bank komt phishing dus eerst en spoofing pas later.

Omdat de schade van spoofing vaan enorm is, zijn de belangen groot. Het gaat bij spoofing vaak om spaarrekeningen met hoge bedragen. De totale schade van de gemelde ABN-slachtoffers staat op 897.000 euro,. Gedupeerde klanten van Rabobank zijn goed voor 272.000 euro schade. Van de drie grootbanken heeft alleen Rabobank tot nu toe de schade van gedupeerde klanten vergoed, maar de bank zegt elk schadeverzoek opnieuw te bekijken.

NLdigital, de branchevereniging van tech- en tlecombedrijven, zegt bezig te zijn met een pilot om spoofen van (bepaalde) telefoonnummers tegen te gaan.

Lees ook:

Gerelateerde berichten...