Zorgmedewerkers zien weinig verbetering in ICT-voorzieningen

zorgmedewerkers handen op elkaar

Nederlandse zorgmedewerkers zien in de afgelopen twee jaar geen verbetering in de ICT-voorzieningen waar zij mee werken. In 2017 beoordeelden zorgmedewerkers ICT-voorzieningen met een gemiddeld een 6,9. In 2019 is dit niet veranderd. Dat blijkt uit onderzoek.

Iets meer dan één op de tien (13%) zorgmedewerkers geeft de ICT die voorhanden is een onvoldoende (rapportcijfer 5 of lager). Hoewel het gemiddelde rapportcijfer gelijk bleef aan dat van 2017, geeft twee derde wel aan dat hun zorginstelling in de afgelopen twee jaar digitaal vooruit is gegaan.

 

Focus

Dit laatste is een belangrijke ontwikkeling. Want 66 procent van de zorgmedewerkers gelooft dat goede ICT leidt tot een betere focus op de zorgverlening aan cliënten. Bijna driekwart (74%) van de zorgmedewerkers is het er echter over eens dat de kosten van ICT niet ten koste mogen gaan van budgetten voor de zorg van cliënten.

Een zorgverlener uit de gehandicaptenzorg reageert: “Alle ICT-ontwikkelingen kosten veel geld voordat het efficiënt gaat werken. Daarna kan het kostenbesparend gaan werken. Sneller en directer rapporteren, geen hele papierwinkel meer, en ga zo maar door.”

 

Draagvlak

Bart van Bokhoven, Segment Manager Zorg bij onderzoeker Ictivity: “In de praktijk merken we dat veel zorginstellingen bezig zijn met verbetering van de IT-middelen. Dat zorgmedewerkers hier nog weinig tot geen vooruitgang in ervaren is wat mij betreft niet vreemd. Een verandering van het fundament van het IT-landschap vraagt om draagvlak en een goed doordacht plan.”

“Deze verandering begint bij het bestuur. Zij moeten overtuigd zijn van de toegevoegde waarde van IT. Vervolgens vraagt de invoering ook de nodige tijd. Medewerkers moeten stapsgewijs worden meegenomen in het gebruik van de nieuwe IT-middelen. Het daadwerkelijk activeren van de meerwaarde van IT gaat in fases, waarbij het cruciaal is dat medewerkers niet verdrinken in al het nieuwe. Zo behouden zij de mogelijkheid volledig te focussen op waar hun hart werkelijk ligt, namelijk bij de cliënt.”

 

Stilstaan

Eerder dit jaar bleek al uit onderzoek dat de kennis van zorgmedewerkers ook nog niet optimaal is. Slechts de helft (52%) van de zorgmedewerkers in Nederland bezit meer ICT-kennis dan twee jaar geleden. De ontwikkeling hiervan heeft in deze periode voor velen in de zorg dus stilgestaan.

Dat blijkt uit onderzoek deden ruim 500 medewerkers mee die werkzaam zijn binnen Nederlandse zorginstellingen. Slechts 49 procent van hen vindt dat zij genoeg know-how van ICT hebben om hun werk goed te kunnen doen.

Gerelateerde berichten...

X