153.000 klachten over helpdeskfraude van Microsoft in 2017

prioriteit

In 2017 kreeg Microsoft te maken met een stijging van 24% van meldingen en klachten over helpdeskfraude. Wereldwijd gaat het om 153.000 meldingen. Dat maakte Microsoft bekend in de blog.

In 2017 kwamen bij de Nederlandse politie rond de tweeduizend mensen aangifte bij de politie van helpdeskfraude.

 

Nephelpdesk

Het gaat bij deze fraude om mensen die rechtstreeks worden benaderd door een nephelpdesk. Vaak zijn het fraudeurs uit het buitenland die doen alsof ze namens een groot bedrijf bellen. Er heeft zich zogenaamd een probleem voorgedaan. Om het op te lossen is het wachtwoord of code van het slachtoffer zogenaamd nodig.

Ondanks de vele waarschuwingen, ook van Microsoft, weten fraudeurs op deze manier makkelijker geld en gegevens afhandig te maken dan met andere vormen van cybercrime zoals hacken. Afgelopen jaar maakten de fraudeurs van ongeveer 15% geld afhandig. Per geval gaat het meestal om 200 tot 400 dollar.

 

Helpdeskfraude werkt vaak zo:

De fraudeur belt een slachtoffer. Intussen wordt er malware geïnstalleerd op de telefoon of de pc van het slachtoffer. De beller detecteert zogenaamde problemen of malware. Het slachtoffer moet vervolgens betalen om het probleem te verhelpen. Vaak wordt het slachtoffer in meer of mindere mate bedreigd.

 

89.000 euro

Het grootste bedrag werd van een Nederlander afhandig gemaakt. In december verloor dit slachtoffer in totaal 89.000 euro door een vorm van helpdeskfraude.

Microsoft stelt in haar blog dat het probleem zich waarschijnlijk veel vaker voordoet dan de nu geregistreerde meldingen. Want hoewel fraude uit naam van Microsoft het vaakst voorkomt, wordt helpdeskfaude soms ook gepleegd uit naam van bijvoorbeeld Windows, MacOS of Android.

De Nederlandse overheid is inmiddels ook ten strijde getrokken tegen deze vorm van fraude.

 

Gerelateerde berichten...