2018 wordt jaar van kunstmatige intelligentie, robotica en big data volgens 40 it-beslissers

Door Menno van Doorn

Je kan erop wachten. Zo tegen het einde van het jaar gaat het voorspellen voor het nieuwe jaar weer beginnen. Alle analisten, onderzoekers, trendwatchers, futurologen of anderen die over een glazen bol beschikken, vertellen wat er op ons af gaat komen.

Als trendwatchers hebben wij het dit keer anders aangepakt. We lieten veertig it-beslissers voor u bepalen wat 2018 ons gaat brengen.

Hoe deden we dat? Heel simpel. 1) Koop op Bol.com een kistje met 500 pokerstenen, 2) nodig veertig CIO’s en andere it-bestuurders uit en 3) zet ze aan vier tafels en laat iedere tafel 100 stenen inzetten op negen geselecteerde innovatiethema’s.

De uitkomst was overduidelijk: 60 procent van de pokerstenen werden ingezet op kunstmatige intelligentie, robotica en big data. 2018 wordt zeker niet het jaar van 3D-printen, drones of genetica als je de it-bestuurders moet geloven.

Blockchain doet nog aardig mee. Dat kreeg 13 procent van de pokerstenen toebedeeld. Ik geef direct toe dat dit een enigszins arbitraire werkwijze is, maar deze veertig mannen en vrouwen bepalen wel in de bestuurskamers van overheden, industrie, banken, verzekeraars en de energiesector wat er gaat gebeuren op het vlak van technologische innovatie.

Dus op zich best een aardige indicator van de agenda van ict-innoverend Nederland. Als we alle pokerstenen van de top-3 bij elkaar vegen, kunnen we een belangrijke conclusie trekken: 2018 wordt het jaar van de intelligentie-innovatie.

 

Kunstmatige intelligentie wordt gemeengoed

Voor deze conclusie hadden we ook naar organisaties kunnen kijken die niet aan tafel zaten. Apple, Alphabet, Microsoft, Amazon, het Chinese Tencent, Facebook, Alibaba en Samsung. In deze volgorde prijken ze op de lijst van meest gewaardeerde bedrijven ter wereld qua aandelen.

De Microsoft missie ‘AI-first’ wordt inmiddels onderschreven door al deze grote jongens. Denk eens in dat acht van de tien financieel meest waardevolle bedrijven ter wereld hun toekomst hebben verpand aan AI en big data. Bedrijven als Tencent, Alibaba en Amazon hebben een retail-formule waarmee we inmiddels portemonnee- en kassaloos kunnen winkelen.

Kunstmatige intelligentie doet het werk. Dat Ralph Hamers, CEO van ING, onlangs Amazon noemde als belangrijkste concurrent is in deze context uiteraard ook veelzeggend. De grote AI-machines kijken gulzig naar alle onderdelen van onze economie, waaronder ook banken en mediamagnaten. John de Mol, mediagigant van eigen bodem, kondigde onlangs zelfs de aanval aan op de Amerikaanse alleskunners Google en Facebook.

Lees het hele verhaal online of in ICT/Magazine van december.