44 procent van professionals mist toekomstbestendige vaardigheden

Verkeersbord met Leaning, just do it. digitale vaardigheden

Toenemende digitalisering zorgt voor nieuwe banen, maar gaat ook ten koste van functies. Het is cruciaal dat medewerkers vertrouwd raken met nieuwe digitale vaardigheden. 44 Procent van de professionals beheerst deze digitale vaardigheden onvoldoende. Deze medewerkers lopen het risico de aansluiting met de arbeidsmarkt te missen.

Grote ondernemingen

Dit blijkt uit het ‘Skills of Tomorrow Report 2021’ van Growth Tribe. Hierin komen ruim 1.500 marketing- en data professionals en 25 managers aan het woord. Zij werken voor toonaangevende Europese bedrijven, waaronder Adidas, Maersk en DHL.

Technologische innovaties volgen elkaar in hoog tempo op en dwingen bedrijven tot actie. Als gevolg van nieuwe technologieën, zoals machine learning en kunstmatige intelligentie neemt de behoefte aan specifieke functies toe. Denk daarbij aan specialisten als data-analisten, growth hackers of cyber-architecten. De vraag naar kennis om data te kunnen analyseren en interpreteren (data literacy) neemt onder bedrijven – én professionals – steeds meer toe.

Nog onlangs luidde DDA, de Nederlandse belangenvereniging van Datacenters de noodklok over de krappe arbeidsmarkt als het om werknemers met een digitale achtergrond gaat. De organisatie ontwikkelde daarom een speciaal (om)scholingstraject tot Data Center Professional. Ook bij verschillende onderwijsinstellingen is de nood bekend, zo start Hogeschool Utrecht nog dit jaar een master in Human Centred Artificial Intelligence. Voor de ontwikkeling van deze leergang ontving de Hogeschool Utrecht vanwege haar expertise een grote subsidie van de Europese Commissie..

Uit het onderzoek van Growth Tribe blijkt dat bestaande skill levels en competenties onvoldoende aansluiten bij de behoeften in de markt. Daarom moet nu bijna de helft van de professionals nieuwe vaardigheden ontwikkelen. Deze disruptieve technologieën worden door veel ondervraagde Europese managers als een gamechanger beschouwd: bijna de helft (44 procent) van de professionals zegt de voortgaande digitalisering als een grotere uitdaging voor hun huidige functie te zien dan de impact van de coronacrisis (20 procent).

Verschillen tussen doeners en praters

De ontwikkeling van nieuwe digitale vaardigheden is een thema dat hoog op de agenda staat van grote organisaties. Denk daarbij aan de OESO en het World Economic Forum. Uit het onderzoek blijkt dat organisaties op basis van discussies over future skills kunnen worden verdeeld in zogeheten praters (44 procent) en doeners. De praters zijn bedrijven die de ambitie hebben digitale vaardigheden te verwerven. Ze komen echter niet tot actie. Bij de doeners gaat het om bedrijven die wél in beweging komen. Dat laatste is cruciaal. Het is immers van belang dat organisaties hun medewerkers trainen en opleiden. De achterstand die uit het onderzoek blijkt is alleen weg te werken als er nú meer aandacht komt voor de ontwikkeling van digitale vaardigheden.

Gerelateerde berichten...