Bedrijven opgelet: richt je op de Edge

edge

In de jacht op een voorsprong op de concurrentie wordt steeds duidelijker dat de juiste zoekplek voor elk bedrijf hetzelfde is: aan de rand van het netwerk. Dat is waar mensen en technologie samenkomen. In het verleden bevonden data en het vermogen om die te verwerken zich in de backoffice, maar tegenwoordig bevinden ze zich aan de Edge. Dat is waar mensen er gebruik van maken – zowel in de rol van medewerker als in die van consument.

Deze verschuiving heeft gevolgen voor bedrijven in elke sector. Een nieuw boek van Fast Future ontwikkeld in samenwerking met Aruba, getiteld ‘Opportunity at the Edge’[1], laat zien dat de verschuiving businessmodellen mogelijk volledig op hun kop zet, gebruikerservaringen transformeert en zelfs compleet nieuwe miljardenindustrieën kan doen ontwikkelen. Het is mogelijk om aan de netwerkrand technologieën uit te rollen, die nog snellere en dynamischer gebruikerservaringen creëren. Edge-computingtechnologieën maken het voor organisaties mogelijk om hun dienstverlening naar een aanzienlijk hoger niveau te tillen. Voorbeelden van zulke technologieën zijn de smartphones die klanten gebruiken om verbinding te maken met een dienst, de sensoren die activiteit monitoren of artificial intelligence (AI) die realtime data analyseert.

 

Toepassingen

Deze technologieën zijn in alle sectoren en branches toe te passen. Zo is het bijvoorbeeld in een ziekenhuis mogelijk om bij een patiënt bijna direct een initiële diagnose te stellen. Op school kan de klaslokaalervaring worden aangepast aan de leerbehoeften van iedere leerling, wat zijn of haar slagingskans en welzijn ten goede komt. Op het werk maken de technologieën effectieve samenwerking mogelijk, wanneer of waar medewerkers ook aan het werk zijn. En in een branche als retail voegen ze een compleet nieuwe laag toe aan de klantervaring: door een foto van kledingstukken te maken, kunnen klanten ze digitaal passen. Daarnaast zijn Edge-technologieën toe te passen bij de ontwikkeling van smart city’s en kunnen ze bijdragen aan het realiseren van meer mobiliteit, duurzaamheid en lagere uitgaven.

 

Gepersonaliseerde ervaringen

Twee derde van de ondervraagde futuristen en branche-experts verwacht dat tenminste een derde van de bedrijven de komende vijf jaar ‘mainstream personalization’ bereikt. Van retail tot horeca, onderwijs en gezondheidszorg: de Edge motiveert steeds meer leveranciers om verder te denken dan een one-size-fits-all-benadering en om op grote schaal gepersonaliseerde ervaringen aan te bieden. Dat creëert kansen op het gebied van dienstverlening aan klanten, medewerkers en burgers. Volgens de experts van Fast Future behoren het lokaliseren van producten en diensten, het dynamisch prijzen en het vergroten van de klanttevredenheid de komende jaren tot de grootste voordelen van Edge-computing.

 

Aanpassingen binnen het bedrijf

Het daadwerkelijk behalen van die voordelen is echter alleen mogelijk als bedrijven de behoefte aan structurele en strategische verandering omarmen. Het boek suggereert dat bedrijven zullen moeten wennen aan een nieuwe realiteit – inclusief Edge-apparaten die zelf beslissingen nemen – en aan een experimentele aanpak voor wat betreft het ontwerpen van nieuwe producten en diensten op basis van de verzamelde data. Om te voorzien in de snellere en dynamischer diensten die de Edge mogelijk maakt, moeten ook bedrijven flexibeler, responsiever en sneller worden. Investeringen en veranderingen in de cultuur moeten van bovenaf komen. Daarnaast moeten ze worden uitgevoerd in nauwe samenwerking met de it-afdeling die een centrale en strategische rol dient te spelen. In plaats van zich alleen te richten op het installeren van technologie, moeten bedrijven ook een experimentele mindset adopteren en digitale skills binnen de gehele organisatie naar een hoger niveau tillen.

 

Netwerkinfrastructuur

Maar misschien is het nog belangrijker dat elk bedrijf dat zich verplaatst naar de Edge rekening houdt met de securitybedreigingen die inherent zijn aan een netwerk dat plots wordt overspoeld door verbonden apparaten. Dit vraagt om een robuuste, centraal beheerde netwerkinfrastructuur. Een infrastructuur die zorgt voor inzicht in en controle over een steeds complexer en mogelijk kwetsbare bedrijfsomgeving. Bovendien moeten bedrijven zich baseren op een open technologie-ecosysteem dat ze de ruimte geeft om zich in de loop der tijd aan te passen en te ontwikkelen, op basis van veranderende prioriteiten.

 

Uitdaging

Dat de Edge de komende jaren de belangrijkste trend is voor bedrijven staat vast. Het is een trend die de snelle ontwikkelingen in beschikbare technologieën koppelt aan de net zo snel groeiende consumentenbehoefte aan meer naadloze, gepersonaliseerde en on-demand diensten. Dat is het uiteindelijke einddoel. Maar voorlopig zijn bedrijven nog bezig met het tackelen van de uitdaging rondom hun verschuiving naar de Edge. Bedrijven die nu technische, strategische en structurele veranderingen doorvoeren, bevinden zich straks in de beste positie om marktleiderschap te vergaren in een tijdperk van exponentiële verandering en groei.

Dobias van Ingen is CTO bij Aruba, onderdeel van Hewlett Packard Enterprise

 

[1] Lees het e-book ‘Opportunity at the Edge’ op: https://www.arubanetworks.com/ebook/opportunity-at-the-edge/

 

 

Gerelateerde berichten...