Optische opslagmedia draaien door

SQL

Optische opslagmedia lijken – net als tape – iets uit het verre ict-verleden. In de praktijk doen beide nog dienst, met name voor archivering van alsmaar uitdijende datahoeveelheden. Panasonic benut met en voor Facebook een nieuw BluRay-formaat om cold data op te slaan.

 

Het Japanse elektronicaconglomeraat Panasonic gaat zich meer op de zakelijke markt richten dan op consumenten. Onderdeel van die nieuwe bedrijfsfocus is het uitbrengen van een optisch opslagsysteem dat een nieuw formaat BluRay-disks gebruikt om grote hoeveelheden data te kunnen archiveren. Ironisch genoeg heeft Panasonic zijn freeze-ray opslagoplossing voor grootzakelijk gebruik onthuld op consumentenelektronicabeurs CES (Consumer Electronics Show), die begin januari plaatsvond in Las Vegas.

 

Actieve mee-ontwikkeling

Bij de onthulling van het archiveringssysteem lag de nadruk op Facebook. ‘s Werelds grootste sociale netwerk is niet alleen de eerste grote gebruiker van Panasonics freeze-ray, het heeft ook actief meegewerkt aan de ontwikkeling ervan. De medewerking bestond uit zowel vroege pilottests als bijgedragen expertise in het ontwerpen, inzetten, beheren en onderhouden van zware systemen in datacenters. Facebook ontwerpt al enige tijd eigen servers en deelt die designs openlijk met de wereld via zijn Open Compute-initiatief.

In de samenwerking zorgt Panasonic voor de productie van die high-density schijven. Het Japanse concern heeft verder de robotarmen en bibliotheeksoftware voor deze optische archivering verzorgd. Het nieuwe formaat BluRay-schijven kan dankzij hoge dichtheid een opslagcapaciteit van 100 gigabyte per disk halen. De tweede generatie staat voor komende herfst gepland en moet een capaciteit van 300 GB per disk halen. Doorontwikkeling naar 500 GB en zelfs 1 terabyte (TB) per schijf zouden al op de planning staan.

 

Petabytes aan cold data

Facebook neemt nu gelijk de eerste generatie freeze-ray in gebruik. Het zet dit in voor het bewaren van gegevens die weinig tot zeer weinig worden opgevraagd – zogeheten cold data. Ook gegevens die in de praktijk niet worden opgevraagd, wil Facebook niet wissen. Het bedrijf werkt qua opgeslagen en verwerkte gegevens in de orde van exabytes en kampt dan ook met uitdagingen om petabytes te archiveren.

Het doel is dat Facebook-gebruikers ook jaren na het posten van foto’s of video’s nog gewoon toegang hebben tot die data. Het oproepen ervan zal dan mogelijk net iets langer duren dan gebruikelijk, maar dit is voor de eindgebruiker nauwelijks merkbaar. Ondertussen groeit het uploaden van foto’s en video’s naar Facebook exponentieel, weet infrastructuurtopman Jason Taylor van het sociale netwerk.

Daarbij neemt ook de omvang van die bestanden toe, dankzij hogere resoluties van opnames. Facebook heeft begin 2014 al een zelfontworpen systeem onthuld dat met reguliere BluRay-schijven een capaciteit van 1 petabyte (PB) haalde. De schaal van Facebook is uitzonderlijk, maar datagroei is een probleem voor ondernemingen van alle formaten. De trend van Big Data draagt hieraan bij.

 

Stroomloos en veilig bewaren

De opslag van de uitdijende hoeveelheden data, inclusief cold data, kan dankzij het gebruik van optische opslagmedia veel goedkoper. Eenmaal opgeslagen, vereisen data geen stroom meer doordat de BluRay-disks zijn gearchiveerd. Dit in tegenstelling tot harde schijven die ook in slaapstand nog enig vermogen vereisen, wat ook geldt voor de controller-chips in reguliere opslagsystemen.

Verder benadrukt leverancier Panasonic de robuustheid van optische opslagmedia. Deze kunnen jaren meegaan, zijn bestand tegen temperatuurwisselingen en kunnen bescherming bieden tegen wijzigingen ná opslag (read-only). De archiveringsoplossing heeft verder ingebouwde functionaliteit om de integriteit van de opgeslagen gegevens te controleren en te waarborgen.