Freeze-ray: petabytes aan cold data

Freeze-ray: petabytes aan cold data

Wie veel data toegankelijk moet houden die nauwelijks wordt geraadpleegd, zogenaamde cold data, zoekt naar een betrouwbaar en goed toegankelijk opslagsysteem. Het Japanse elektronicaconglomeraat Panasonic gaat zich meer op de zakelijke markt richten dan op consumenten. Onderdeel van die nieuwe bedrijfsfocus is het uitbrengen van een optisch opslagsysteem dat een nieuw formaat BluRay-disks gebruikt om grote hoeveelheden data te kunnen archiveren.

Bij de onthulling van het archiveringssysteem lag de nadruk op Facebook. ‘s Werelds grootste sociale netwerk is niet alleen de eerste grote gebruiker van Panasonics freeze-ray, het heeft ook actief meegewerkt aan de ontwikkeling ervan. De medewerking bestond uit zowel vroege pilottests als bijgedragen expertise in het ontwerpen, inzetten, beheren en onderhouden van zware systemen in datacenters. Facebook ontwerpt al enige tijd eigen servers en deelt die designs openlijk met de wereld via zijn Open Compute-initiatief.

In de samenwerking zorgt Panasonic voor de productie van die high-density schijven. Het Japanse concern heeft verder de robotarmen en bibliotheeksoftware voor deze optische archivering verzorgd. Het nieuwe formaat BluRay-schijven kan dankzij hoge dichtheid een opslagcapaciteit van 100 gigabyte per disk halen. De tweede generatie staat voor komende herfst gepland en moet een capaciteit van 300 GB per disk halen. Doorontwikkeling naar 500 GB en zelfs 1 terabyte (TB) per schijf zouden al op de planning staan. Facebook neemt nu gelijk de eerste generatie freeze-ray in gebruik.

Lees het hele verhaal van Jasper Bakker online of in ICT/Magazine van januari/februari.