Waarom de vrouw ondervertegenwoordigd is in technologie

vrouw en mensen van kleur borstkankerzorg ondervertegenwoordigd borstkanker

In de vorige editie zetten we enkele aannames op een rij die bijdragen aan de ondervertegenwoordiging van vrouwen en mensen van kleur in technische beroepen. In dit tweede deel bekijken we enkele strategieën die kunnen helpen om daar verandering in te brengen.

Om te worden beloond naar haar of zijn waarde, kunnen mensen vier strategieën volgen. Enkele daarvan doen we voor onszelf en voor een grotere gemeenschap. En we kunnen dingen op persoonlijk niveau en op groepsniveau doen. De strategieën: 1) Bouw je eigen coterie, 2) manage jouw persoonlijke merk, 3) herstel loongelijkheid en 4) confronteer marginaliserend gedrag. We bekijken ze één voor één nader.

Bouw je eigen coterie

Een coterie is een mooi woord voor een besloten gemeenschap. Verzamel mensen om je heen met verschillende rollen. Een coach die je helpt om specifieke vaardigheden en competenties te ontwikkelen of te versterken. Een mentor kan je helpen bij het navigeren door je carrière. Mentors hoeven niet per se in dezelfde organisatie te werken. We hebben ook bondgenoten nodig die ons steunen in uitdagende of ongemakkelijke situaties. En verzamel één of meer sponsors die voor jou willen pleiten als er zich een kans voordoet. Binnen deze coterie moet iedereen openstaan voor alle mogelijkheden. Een bekende uitspraak van de Romeinse filosoof Seneca is: ‘Geluk vind je waar voorbereiding en gelegenheid elkaar ontmoeten’. Binnen de coterie kun je veel van de voorbereiding doen. Het vinden van gelegenheden is een ander verhaal, maar blijf alert en je zult ze vinden. Kansen doen zich voortdurend voor, overal, op alle mogelijke manieren en bij iedereen.

Jouw persoonlijke merk

Belangrijk is wat iemands doel is. Nog steeds beschouwen veel mensen een carrière als een ladder waarop iedereen in een organisatie ergens onderaan begint. Op eigen wijze werken mensen zich vervolgens omhoog. Deze zienswijze is inmiddels enigszins achterhaald, aangezien steeds meer mensen dat wat voorheen ‘een carrière’ werd genoemd gelijkstellen aan hun persoonlijke doel. En dat is die prachtige combinatie van wat je met je hersens wilt doen en waar de wereld jou voor wil belonen.

Wat wil je echt heel graag doen? Waar ben je heel erg goed in? Als je dat weet kun je bekijken wat de ideale combinatie van die twee jou aan beloning oplevert. Helemaal ideaal wordt het als de combinatie van de voorgaande drie – wat wil je, wat kan je, wat krijg je ervoor – voldoet aan wat jij daadwerkelijk wilt bijdragen aan de wereld. In het nadenken over jouzelf als een merk, fungeert jouw doel als de basis. Door vervolgens jouw merk uit te bouwen, ontvouwt zich de kaart van jouw ‘carrière’.

Loongelijkheid

Deze derde strategie gaat puur over geld, niet onbelangrijk als het gaat over het ontvangen van een beloning naar wat je waard bent. Het helpt enorm wanneer je jezelf leert hoe je moet onderhandelen. Naar schatting heeft 60 procent van alle vrouwen in technische beroepen nooit onderhandeld over hun salaris. Mede hierdoor ontvangen vrouwen gemiddeld per jaar $ 16.000 minder per jaar dan mannen. Over een jarenlange carrière bij een organisatie kan dat oplopen tot een indrukwekkend bedrag aan beloning die vrouwen wel verdienen, maar niet ontvangen.

Zoek de confrontatie

In het vorige artikel beschreven we al hoe sneaky de marginalisering van vrouwen en mensen van kleur plaatsvindt in onze maatschappij. Je kan het vergelijken met moord door duizend kleine snijwonden. Het gaat om gedrag waar mensen niet direct over gaan klagen bij HR, maar het achtervolgt minderheden zo geleidelijk en stelselmatig dat ze bijna zelf nog zouden gaan geloven dat ze van minder waarde zijn.

Vrouwen en mensen van kleur worden genegeerd, gesprekken zijn onprofessioneel of gesprekspartners spreken tot ze alsof ze zwakzinnig zijn. Ze worden op voorhand minder snel vertrouwd. Vrouwen krijgen te maken met geslachtsgebonden taalgebruik, profilering, kleinerende typeringen en seksisme. Ook is er sprake van leeftijdsdiscriminatie. Het aantal marginaliserende gedragingen neemt toe met iedere demografie waartoe iemand behoort. Vrouwen van kleur krijgen wat dit aangaat dus de volle laag. Zij krijgen bijvoorbeeld vaak te horen dat ze zo boos kijken, of dat ze ergens niet thuishoren.

We moeten ons realiseren dat iedereen dit doet. Vrouwen onderling, maar ook mannen onderling marginaliseren elkaar. Het is dus een boodschap aan werkelijk iedereen: stop hiermee! En benoem het als het zich voordoet. Maak het zichtbaar. En als de situatie zich daarvoor leent, geef tegengas. Accepteer het niet lijdzaam wanneer iemand neerbuigend tegen jou spreekt, of wanneer je wordt genegeerd.

Dit tweeluik is geïnspireerd door de keynote ‘Women and diversity in leadership: fighting for what we are worth’, door Christie Struckman, VP Analist voor Gartner, november 2021.

Gerelateerde berichten...