ACM: 112 moet altijd bereikbaar zijn, ook zonder 2G en 3G

meldkamer 112

Het alarmnummer 112 moet altijd bereikbaar blijven, ook als 2G en 3G worden afgeschakeld. Dat stelt het ACM in een nieuwe conceptbeleidsregel. Deze conceptregel zou volgend jaar van kracht moeten worden.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) meldt daar ook in welke identiteits- en locatiegegevens telecomaanbieders moeten meesturen, zodat in noodsituaties snel duidelijk is wie belt en vanaf welke locatie. Met de beleidsregel verduidelijkt de ACM een voor telecomaanbieders geldende verplichting uit de Telecommunicatiewet.

Het alarmnummer 112 moet onder de wet bereikbaar zijn via alle methoden die consumenten ook kunnen gebruiken om andere gesprekken te voeren. Als een telecomaanbieder bijvoorbeeld ‘bellen via WiFi’ aanbiedt, moet dat ook gebruikt kunnen worden om 112 te bellen.

 

Nieuwe technieken

Een mobiel gesprek naar 112 loopt op dit moment meestal via het 2G- of 3G-netwerk. 2G en 3G zullen echter de komende jaren steeds verder worden vervangen door 4G en 5G. Ook bellen via WiFi gaat een steeds grotere rol spelen. Om te verduidelijken dat het alarmnummer in de toekomst ook via deze nieuwe technieken bereikbaar moet zijn, legt de ACM in de conceptbeleidsregel uit hoe telecomaanbieders 112 bereikbaar moeten maken en houden.

In de conceptbeleidsregel staat daarnaast welke locatiegegevens telecomaanbieders volgens de Telecomwet moeten meesturen met de 112-oproep. Het gaat daarbij om de locatie van de zendmast waarmee het toestel verbonden is. Maar ook nauwkeurigere locatie-informatie uit het toestel en informatie over de identiteit van de beller moet worden meegestuurd als die beschikbaar is.

 

Gegevens

Op basis van die informatie is voor hulpdiensten sneller duidelijk waar ze naartoe moeten. Overigens is het meesturen van deze informatie bij veel telecomaanbieders al geregeld.

Nu is dus ook vastgelegd welke techniek, in welke volgorde, gebruikt moet worden als de oproep via meerdere technieken kan worden gedaan. Dat is nodig, omdat bij sommige technieken minder gegevens kunnen worden doorgegeven aan 112.

Volgens de ACM moeten aanbieders zorgen dat voorkeur wordt gegeven aan technieken waarmee de meeste gegevens kunnen worden verstrekt. Telefoontjes naar 112 moeten daarom in eerste instantie altijd via het 2G/3G/4G/5G mobiele netwerk van de telecomaanbieder lopen.

Pas bij slechte mobiele dekking komt WiFi in beeld als de aanbieder dit ook gebruikt voor normale gesprekken. Als ook WiFi niet beschikbaar is, moet de beller gebruik kunnen maken van een mobiel netwerk van een andere telecomaanbieder.

 

Gerelateerde berichten...

X