ACM houdt lustrumcongres The Digital Economy – Friend or Foe

buitenland

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt vandaag haar internationale congres. The Digital Economy – Friend or Foe, vindt plaats in het Zuiderstrandtheater in Den Haag. De ACM viert daarmee haar vijfjarig bestaan.

Ruim 600 deelnemers richten zich op de digitale economie. Die biedt veel kansen en keuzes , maar roept ook vragen op. Begrijpen consumenten wat bedrijven doen met hun data? Schaden dominante posities of online platforms de concurrentie? En hoe moeten toezichthouders en beleidsmakers omgaan met de digitale economie?

Het congres gaat in op de kansen en uitdagingen ervan.

  • Begrijpen consumenten wat bedrijven doen met hun data?
  • Schaden dominante posities van bedrijven of online platforms de concurrentie?
  • En hoe moeten toezichthouders en beleidsmakers omgaan met de digitale economie?

ACM investeert in toezicht. Bijvoorbeeld op risico’s die kunnen ontstaan door samenspannende algoritmes of vergaande personalisering. De toezichthouder let erop dat er bijvoorbeeld een goed en open internet beschikbaar is voor zowel bedrijven als consumenten. Dat geeft ondernemers ook ruimte om te innoveren.

 

Hoe om te gaan met digitale economie

Vragen die tijdens het lustrumcongres aan bod komen, zijn onder meer

  • begrijpen consumenten wat bedrijven doen met hun data?
  • Schaden dominante posities of online platforms de concurrentie?
  • En hoe moeten toezichthouders en beleidsmakers omgaan met de digitale economie?

 

Sprekers

  • Staatssecretaris Mona Keijzer
  • Eurocommissaris Margrethe Vestager
  • Gillian Tans, CEO Booking.com
  • José van Dijck, president van de Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen
  • David Laibson, hoogleraar gedragseconomie en decaan van de Economische faculteit van Harvard.

 

Afscheid bestuursvoorzitter Chris Fonteijn

Op het lustrumcongres neemt Chris Fonteijn afscheid als bestuursvoorzitter van de ACM. In zijn welkomstwoord op het congres kijkt hij onder andere terug op de vijf jaar ACM:

“Vijf jaar geleden zeiden we dat we de consument centraal wilden stellen. We combineerden mededingingstoezicht met consumententoezicht en met regulering van energie, telecom, post en vervoer. We waren daarmee de eerste multifunctionele markttoezichthouder in Europa. Ik zie de vruchten daarvan voor de consument. De ACM doet er alles aan relevant te blijven in de snel veranderende economie.”

 

Speerpunt

Ook in de snel groeiende digitale economie wil de ACM met haar toezicht ervoor zorgen dat consumenten met vertrouwen producten en diensten online kunnen blijven aanschaffen. Dat er een goed en open internet beschikbaar is voor bedrijven en consumenten.

En dat ondernemers kunnen innoveren. ACM investeert in het toezicht, bijvoorbeeld op risico’s die kunnen ontstaan door samenspannende algoritmes of vergaande personalisering.