ACM: SkypeOut ook openbare elektronische communicatiedienst

SkypeOut mag gewoon worden geregistreerd als openbare elektronische communicatiedienst. Dat stelt de Autoriteit Consument en Markt ACM in een besluit.

Deze door Skype aangeboden dienst werd al eerder in het gelijk gesteld door het Europese Hof van Justitie. Het ging om een zaak tussen Skype Communications Sarl en de Belgische toezichthouder (BIPT). Skype heeft zich na de uitspraak daarom geregistreerd bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM).

 

Vaste telefoons

SkypeOut is een betaalde dienst die door Skype wordt aangeboden. Hiermee kunnen gebruikers met een computer naar vaste lijnen en mobiele nummers bellen. De dienst werkt zonder abonnement. De gebruiker moet vooraf een bepaald tegoed kopen, dat vervolgens werkt als een soort prepaid-telefoonkaart.

Henk Don, bestuurslid ACM: “Uit de uitspraak blijkt dat de regels voor andere telecomdiensten ook gelden voor diensten zoals SkypeOut. We roepen partijen op om zich bij ons te melden als ze een soortgelijke dienst aanbieden.”

 

Voice over IP

Wie een dienst aanbiedt die vaste en mobiele telefoonnummers via Voice over IP verbindt, moet zich registreren bij de ACM. Volgens het Hof moet het dan ook gaan om een dienst tegen betaling en dat een interventie van de telecomproviders is vereist om de verbinding met vaste en mobiele nummers te maken.

In de zaak rond de registratie van Skype legde de ACM eerder een last onder dwangsom op. Die is opgeschort in afwachting van de uitspraak van het Hof. Door de registratie komt de overtreding te vervallen en verbeurt Skype de dwangsom niet.

Hoe werkt het?

Een gebruiker kan met SkypeOut bellen naar zogenaamde E.164-nummers. Dat zijn geografische en andere soortgelijke telefoonnummers op vaste en mobiele telefonienetwerken.

Een gebruiker moet betalen voor het bellen naar E.164-nummers. In Nederland betaalt een gebruiker voor bellen naar vaste nummers 2,1 cent per minuut. Bellen naar mobiele nummers kost 9 cent per minuut. Een sms-bericht kost 10,2 cent per bericht.

 

Beeldzorg

De uitspraak is onder andere goed nieuws voor de ontwikkeling van beeldzorg. Eerder dit jaar stelde Lucien Engelen, ex Radboudumc, en tegenwoordig werkzaam bij global strategist bij Deloitte en CEO van Transform.Health dat het hoog tijd wordt voor snelle ontwikkeling van beeldzorg.

Engelen vraagt zich af waarom technologie in de zorg vaak zo afwijkt van alles wat mensen – zowel cliënten als verpleegkundigen en verzorgenden – zelf thuis gebruiken. “Waarom geen app waarmee cliënten de aard of urgentie van hun hulpvraag kunnen aangeven, eventueel vergezeld van een chatberichtje? We moeten af van het ‘one size fits all’-idee. Er moet veel meer maatwerk komen, gericht op wat cliënten en medewerkers zélf willen en (nog) kunnen.”

“Bij Radboudumc zat in de kern van alle innovatie: betrek verpleegkundigen én patiënten erbij. Dat zijn de mensen om wie het in de zorg écht draait. Natuurlijk is het prima dat ook behandelaren en managers meepraten, maar zij merken er in de praktijk veel minder van dat kwaliteit van zorg voor de ene cliënt iets anders betekent dan de andere.”

 

 

Gerelateerde berichten...