ACM start onderzoek naar vrije keuze betaalapps voor smartphones

online bankieren betallapps

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) start een onderzoek naar de toegang voor betaalapps tot NFC-communicatie ( Near Field Communication) in onder andere smartphones.

NFC-communicatie biedt de mogelijkheid om in een winkel contactloos met een smartphone te betalen. Uit onderzoek blijkt echter dat de software van sommige smartphones alleen de betaalapp van de eigen ontwikkelaar toelaat.

Volgens de Autoriteit kan dat de innovatie van betaalapps in het algemeen belemmeren. Maar het  vermindert ook de keuzevrijheid van zowel bedrijven als consumenten. Dit signaal komt uit de marktstudie ‘Big Tech in de betaalmarkt’. Er komt dus nu een onderzoek om te kijken of dat ook echt zo is.

Toezicht

De Autoriteit gaat vooral kijken of de beperking van de toegang voor betaalapps tot NFC-communicatie deze keuzevrijheid van de gebruiker beperkt. De ACM kan ook tot de conclusie komen dat die regels niet zijn overtreden. Dan stopt het onderzoek.

Als de ACM wel een overtreding vindt, kan dat leiden tot een sanctie, zoals een boete.
ACM, concurrentie en innovatie in de digitale economie

Vorige maand stelde de Autoriteit ook nog dat Big Tech bedrijven moeten zorgen dat hun platform of apparaat geschikt is voor verschillende aanbieders van betaaldiensten. Er moet een gelijk speelveld zijn voor alle aanbieders van betaaldiensten, nu en in de toekomst. De huidige regels moeten daarvoor worden aangevuld met aangescherpte Europese regels.

Betaalmarkt

De marktstudie ‘Big Tech in de betaalmarkt’ geeft een overzicht van de huidige en verwachte ontwikkelingen van Big Techbedrijven op de betaalmarkt zowel online als in de winkel. De rol van Big Techbedrijven op de betaalmarkt is nu nog beperkt, maar de ACM ziet ook dat zij hun positie aan het versterken zijn door overnames en samenwerkingen.

Big Techbedrijven bieden steeds vaker eigen betaalmogelijkheden, zowel online als in de winkel. In de winkel komen ook steeds meer mogelijkheden voor contactloos betalen, bijvoorbeeld met smartphones en smartwatches. Die apparaten moeten de mogelijkheid bieden om meer soorten betaalapps te gebruiken. Producenten moeten dus toegang bieden aan andere betaaldiensten in een smartphone of smartwatch.

Lees ook:
  • Big Tech en betaalmarkt: aanscherping regels voor gelijk speelveld
  • What are the benefits of Open Banking to customers?

Gerelateerde berichten...