Big Tech en betaalmarkt: aanscherping regels voor gelijk speelveld

Google versus Microsoft cartoon
https://www.pinterest.co.uk/nataschawacker/fieni/

Big Tech bedrijven, zoals Apple, Facebook, Amazon of Ant Group (Alibaba), moeten zorgen dat hun platform of apparaat geschikt is voor verschillende aanbieders van betaaldiensten. Dat stelt de Autoriteit Consument en Markt (ACM) naar aanleiding van een marktstudie.

De Autoriteit bepleit een gelijk speelveld voor alle aanbieders van betaaldiensten, nu en in de toekomst. De huidige regels moeten daarvoor worden aangevuld met aangescherpte Europese regels.

Betaalmarkt

De marktstudie geeft een overzicht van de huidige en verwachte ontwikkelingen van Big Techbedrijven op de betaalmarkt zowel online als in de winkel. De rol van Big Techbedrijven op de betaalmarkt is nu nog beperkt, maar de ACM ziet ook dat zij hun positie aan het versterken zijn door overnames en samenwerkingen.

Big Techbedrijven bieden steeds vaker eigen betaalmogelijkheden, zowel online als in de winkel. In de winkel komen ook steeds meer mogelijkheden voor contactloos betalen, bijvoorbeeld met smartphones en smartwatches. Die apparaten moeten volgens de ACM de mogelijkheid bieden om meer soorten betaalapps te gebruiken. Daarom moeten bedrijven uit de sector Big Tech bijvoorbeeld toegang bieden aan andere betaaldiensten in een smartphone of smartwatch.

Een populair online platform kan concurrerende betaaldiensten weigeren. Ze kunnen het voor concurrenten ook moeilijk maken om goed te functioneren op het online platform. Dit belemmert de concurrentie en daarmee de verdere innovatie.

Er zijn twee Europese regels die kunnen helpen om het speelveld voor betaaldiensten gelijk te houden. Big Techbedrijven die alleen betaaldiensten faciliteren vallen nu nog niet onder de Europese regels voor open toegang tot betaalsystemen, de PSD2 richtlijn. De ACM adviseert deze richtlijn te wijzigen. Met een faciliterende rol zijn deze bedrijven immers de toegangspoort voor betalingen en kunnen ze de concurrentie en de keuzemogelijkheden van consumenten beperken.

Concurrentieregels

De tweede aanpassing is een wijziging van de concurrentieregels. Daarmee kun je vooraf voorwaarden stellen aan dominante platforms. Met een wijziging van deze regels moeten  bedrijven met bijvoorbeeld een dominante positie op een online markt, hun platform toch openstellen voor anderen en blijft er een gelijk speelveld.

De ACM heeft extra aandacht voor de voor- en nadelen van de digitale economie. Consumenten moeten ook online zelf kunnen kiezen en met vertrouwen producten en diensten aanschaffen.

Online platforms kunnen snel groeien en bestaande markten ontwrichten. Dat biedt kansen voor vernieuwing, maar heeft als risico dat er machtsposities ontstaan die de concurrentie beperken en innovatie in de weg staan. Met als gevolg hogere prijzen, een slechter aanbod en minder kansen voor concurrenten. Door handhaving, marktonderzoeken en voorlichting wil de Autoriteit de voordelen van innovatie in de digitale economie behouden en markten goed laten werken voor mensen en bedrijven, nu en in de toekomst.

 

Lees ook:

Gerelateerde berichten...

X