ACM trekt nummers misleidende doorschakeldiensten in

chatbot

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) trekt een aantal telefoonnummers in van misleidende doorschakeldiensten. Het gaat om twee 0906-nummers die bellers tegen betaling doorschakelden naar de gratis BelastingTelefoon.

De bellers kregen daar geen informatie over. Ze wisten dus niet wie de aanbieder van de diensten was en dat het ging om doorschakeldiensten waarvan de kosten (van respectievelijk 90 en 100 cent per minuut) na het doorschakelen bleven doortikken.

De ACM had de betreffende 0906-nummers eind februari al geblokkeerd, omdat er na verkennend onderzoek aanwijzingen waren dat de nummergebruikers niet voldeden aan de wettelijke regels. Na nader onderzoek bleek daarvan inderdaad sprake en heeft de ACM besloten de nummers definitief in te trekken.

Zoekmachine

Wie in een zoekmachine een nummer opzoekt van een gratis dienst, zoals de BelastingTelefoon, kan ook resultaten tegenkomen van betaalde doorschakeldiensten naar zo’n nummer. Weliswaar moet dan duidelijk zijn wie de aanbieder is, wat de dienst inhoudt en wat het kost, maar de ACM benadrukt dat het verstandig is om daar zelf ook alert op te zijn. Dat voorkomt onaangename verrassingen door een hoge telefoonrekening.

Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat is van plan om betaalde doorschakeldiensten in de 090x-reeksen te verbieden. Hiervoor is een aanpassing nodig van het Nummerplan telefoon- en ISDN-dienstenExternal Link. daarin bepaalt de wetgever welke nummers voor welke diensten gebruikt mogen worden. De ACM heeft het ministerie verzocht deze aanpassing met spoed te behandelen.

De jacht van het ACM op deze doorschakeldiensten is niet nieuw. In 2019 trok de autoriteit al een aantal 0900- en 0909-nummers in.

Lees ook:

Gerelateerde berichten...