Acta Orion eerste private cloud op volle zee

Acta Orion heeft cloud op volle zee
Foto: Bertil van Beek

Op volle zee in de cloud werken, zonder afhankelijk te zijn van dure satellietverbindingen, met service op afstand en hotswappable hardware onderdelen aan boord. Dat kan de 80-koppige bemanning van het 108 meter lange offshore support schip Acta Orion van Acta Marine uit Den Helder. Dit schip vaart sinds november heen en weer naar het Gemini windmolenpark dat wordt aangelegd in de Noordzee.

De wereldwijd eerste private cloud aan boord van een schip is gebouwd door het Alkmaarse ICT-bedrijf Jongens van Beheer. ,,Met deze oplossing kan onze bemanning veel sneller en productiever werken’’, aldus ICT-manager Mark Koenes van Acta Marine.

Jongens van Beheer heeft al ruim acht jaar ervaring met cloud-diensten. Een private cloud bouwen op een schip was nog niet eerder voorgekomen, vertelt directeur Christian Bosman. “We wilden de beschikking hebben over een ICT-infrastructuur die altijd over de juiste capaciteit beschikt om aan wisselende behoeften te kunnen voldoen. Samen met Huawei en Barracuda hebben we een eersteklas private cloud op dit schip gebouwd. Het schip kan ‘stand alone’ draaien, waar het zich ook bevindt op zee. Alles is ‘redundant’ (dubbel) uitgevoerd, dus mocht er een server uitvallen, dan vangt een andere server het op. Verbindingen naar het land zijn ook dubbel uitgevoerd en beveiligd, voor een verzekerde uitwisseling van informatie en e-mail.’’

Tot zover is dit niet heel bijzonder voor de ICT-branche of offshore industrie. Wat dit project innovatief maakt, is dat Jongens van Beheer van afstand software en updates kan installeren op de private cloud, zodat het schip altijd up-to-date is en maximaal beveiligd. De ‘jongens’ nemen na de installatie verantwoordelijkheid voor de omgeving en zorgt op afstand dat alles blijft draaien en functioneren zoals is afgesproken. Om mogelijke technische problemen op zee te ondervangen zijn kritieke reserveonderdelen van de server, storage en noodstroomvoorziening op voorraad aanwezig en hotswappable (dus zonder het systeem uit te schakelen) te vervangen door de crew, die daarvoor duidelijke procedures volgt. Daardoor heeft het systeem een veel hogere uptime.

Ook de communicatieverbindingen (internet, data) zijn zodanig ontwikkeld dat altijd de voordeligste optie wordt ingeschakeld. ,,Als je ver op zee zit en dan gebruik gaat maken van een satellietverbinding, is dat vrij kostbaar. Ons systeem kiest steeds automatisch de meest geschikte internetverbinding. Ook de back-up synchronisaties worden uitgevoerd bij de meest gunstigste dataconnectie.’’

Werken waar en wanneer je wilt

De tachtig opvarenden van de Acta Orion werken volgens het VDI concept: virtuele werkplekken die centraal worden beheerd en via thin clients en browser aan de gebruikers ter beschikking worden gesteld. Het voordeel is dat de werkplekken overal bereikbaar zijn, on- en offshore; alle bestanden en applicaties worden centraal opgeslagen, waardoor een gebruiker niet meer gebonden is aan één vaste werkplek. Groot voordeel is tevens dat nieuw personeel op het schip direct kan meedraaien. Ook leveranciers kunnen eventueel gebruik maken van een apart deel van de private cloud, met dezelfde uptime, functies en applicaties. De private cloud staat in verbinding met het hoofdkantoor van Acta Marine in Den Helder en het datacenter van Jongens van Beheer waar onder andere een Barracuda back-up server is geplaatst. Partner Huawei levert de hardware en 24/7 support. Managed Servicedesk van Jongens van Beheer verzorgt 24/7 ondersteuning aan de crew voor vragen en verzoeken.

De Acta Orion is het grootste schip in de vloot van Acta Marine. De eerste opdracht waarop zij wordt ingezet is de bouw & onderhoud van het Gemini windmolenpark in het Nederlandse deel van de Noordzee, 85 kilometer ten noorden van de kust. Dit wordt met een totale capaciteit van 600 megawatt één van de grootste windparken ter wereld, zowel in omvang als productie. De Acta Orion biedt ondersteuning tijdens het aanleggen en aansluiten van de elektriciteitskabels in het windpark. Het wordt ook ingezet als basis voor de bemanningen van alle schepen die in het gebied werken. Daarnaast kan het schip ondersteuning bieden bij de bouw en het onderhoud van de windturbines, die worden geplaatst nadat de elektriciteitskabels zijn geïnstalleerd.

Gerelateerde berichten...