AI: hoe gaan bedrijven profiteren van de versnelling van de verslimming?

operatierobot

“We overschatten altijd veranderingen die binnen twee jaar zullen optreden. En onderschatten veranderingen in de daaropvolgende tien jaar.” Het is een van de bekendste uitspraken van Bill Gates. Geldt dat ook voor de inzet van Artificial Intelligence?

De technologiesector blinkt uit in het creëren van hypes, maar Gates heeft helemaal gelijk. De inzet van AI gaat ons dagelijks leven op een manier veranderen waar we nu nauwelijks weet van hebben. De verslimming viert op allerlei fronten hoogtij.

 

AI first

De grote tech-bedrijven zoals Google, Microsoft en Apple passen hun zogenoemde AI-first strategie inmiddels volop toe. Slimme algoritmes zorgen ervoor dat nieuwe digitale producten sneller en beter worden ontwikkeld.

Zo deed het online marketingbureau van Opel een proef op zoek naar zoveel mogelijk nieuwe potentiële klanten voor een online campagne. De social mediaconsultant met jarenlange Opel-campagne ervaring nam het op tegen een slimme machine, ontwikkeld in India.

De spelregels waren identiek. De campagnemanager was het enige verschil. Uiteindelijk vond de slimme machine 10 procent meer potentiële klantgroepen voor de Opel reclameboodschap dan de ervaren consultant.

Het is het zoveelste bewijs dat ook uit vele onderzoeken blijkt: inzet van Artificial Intelligence loont. Maar hoe gaat uw bedrijf profiteren van wat we inmiddels de ‘versnelling van de verslimming’ noemen?

Zes maatregelen

Om te beginnen is het van belang dat je de relatie tussen mens en machine beter gaat begrijpen. Voor het vergroten van de slimheid van je bedrijf zijn dit, voorlopig, de zes maatregelen die je daarbij gaan helpen:

Op de eerste plaats: geef je organisatie een cognitieve power booster

De mens is simpelweg niet in staat grote hoeveelheden gegevens op te slaan of te verwerken. Dus zorg ervoor dat medewerkers de juiste hulpmiddelen krijgen om sneller en beter denkwerk te doen. Slimme technologie die ook zelfstandig creatieve taken oppakt. De tech-industrie biedt al voldoende tools. Denk aan Tensorflow van Google.

Lees het hele verhaal online of in ICT/Magazine van maart.