‘As a Service’-blijft groeien in IT-landschap

cloud

As a Service (aaS) is in de zakelijke markt sinds begin deze eeuw in opmars. Ongeveer een kwart van de organisaties in Nederland (27%) neemt op dit moment Platform as a Service (PaaS), Device as a Service (DaaS) en Infrastructure as a Service (IaaS) af. Deze toename van het gebruik van aaS diensten zet gestaag door. Dit blijkt uit een benchmarkonderzoek dat Markteffect in opdracht van Veenman, dochterbedrijf van Xerox, heeft uitgevoerd.

Van alle respondenten die nog geen gebruik maken van aaS overweegt 35% binnen nu en twee jaar Software as a Service (SaaS) af te nemen. Voor PaaS is dit 27% en voor IaaS, DaaS en/of Printing as a Service (PRaaS) gaat het per service om 25% van de respondenten.

Hybride werken

Tijdens de Covid-pandemie heeft slechts 1 op de 10 organisaties meer gebruik gemaakt van aaS-diensten en hybride werkmogelijkheden dan voor de pandemie. Opvallend, wanneer we in ogenschouw nemen dat juist in deze onzekere omstandigheden de grootste voordelen van aaS – geen hoge investeringen en flexibel uitbreiden of inkrimpen – zwaarwegende argumenten zijn. Hybride werken werd veelal voor de pandemie al gefaciliteerd, waardoor doorpakken op dit gebied niet nodig bleek. “We waren gelukkig onbedoeld al klaar voor een pandemie”, aldus een van de respondenten.

Extra complexiteit

Alhoewel organisaties veiligheid en het voeren en waarborgen van een eenduidig IT-beleid erg belangrijk vinden, blijken juist dát volgens de respondenten uit het onderzoek forse uitdagingen te zijn. Met name omdat veel gestandaardiseerde IT-oplossingen, zoals Microsoft 365, naast verbeteringen, ook de nodige (extra) complexiteit op het gebied van beheer met zich meebrengen.
“Werkafspraken maken en nakomen voor het vastleggen van informatie in Microsoft 365 zijn dan ook van essentieel belang. Zeker omdat het veilig delen van bestanden voor 40% van de organisaties de grootste uitdaging is bij het gebruik van Microsoft 365”, aldus Wilco van Bezooijen, algemeen directeur van Veenman en Xerox. “Vragen over het gebruik van Microsoft 365 vergen van de IT-helpdesk, volgens 35% van de respondenten, de meeste tijd. Slechts 21% geeft echter aan dat men dit wil uitbesteden.”

Schaalbaarheid en flexibiliteit

De grootste uitdaging bij het beheer van devices (laptops) is volgens 21% van de respondenten complexiteit, met name door gebrek aan standaardisatie van types en modellen, gevolgd door lifecycle management (16%). De belangrijkste redenen om voor aaS te kiezen zijn dan ook schaalbaarheid en flexibiliteit (42%), altijd werken met de meest actuele apparatuur en versies (39%), verlagen van de IT-werkdruk (38%), en security (33%).

Gerelateerde berichten...

X