Bedrijfsinformatie op internet klopt vaak niet

identiteit op laptop cartoon met gezichtjes

Bedrijfsinformatie op eigen websites van ondernemingen klopt lang niet altijd. Wat er wel staat is niet zelden verouderd. Een kleine 20% van de Nederlandse ondernemers heeft informatie over het bedrijf op internet staan die niet klopt. Zeven op de tien ondernemers wil dan ook meer controle over de online beeldvorming van hun bedrijf. Dat blijkt uit een onderzoek door platform Mijn Online IDentiteit, in het kader van de lancering van de nieuwe website Reputatie.Management.

Ondernemers worden zich steeds bewuster van die gevolgen, maar kunnen de online beeldvorming nauwelijks controleren. Terwijl bedrijven vroeger vooral zelf informatie verspreidden, kan nu iedereen op elke willekeurige website of platform iets over een bedrijf zeggen en een review geven. “Vroeger vond je vijf online reviews over je bedrijf, tegenwoordig honderden verspreid over diverse websites,” stelt oprichter van Mijn Online IDentiteit Martijn Barten.

Geen goed beeld

Uit hetzelfde onderzoek bleek dat een kwart van alle online informatie over personen geen goed beeld van de werkelijkheid geeft. Eén op de vijf ondernemers geeft aan dat dit bij hen ook het geval is. Dat terwijl 97 procent een juist beeld op internet belangrijk vindt.
Van de ondervraagde ondernemers wil 98 procent een positieve indruk maken op potentiële klanten, 97 procent op zakelijke relaties zoals opdrachtgevers, klanten en leveranciers, 77 procent op collega’s en 72 procent op sollicitanten.
Dat een goede online reputatie voor een onderneming belangrijk is blijkt uit het feit dat het overgrote deel van de klanten informatie op internet zoekt.
Naast productinformatie kijken ze naar oordelen en ervaringen van anderen over producten en diensten. In het onderzoek geven zeven van de tien consumenten aan online hun informatie over bedrijven te zoeken. Negen van de tien laten die gevonden informatie op het internet meewegen bij hun keuze.