Bedrijven 22% winstgevender bij goed gebruik data

bedrijven

Applicaties, websites en sensoren verzamelen dagelijks grote hoeveelheden data. Die leveren echter lang niet altijd werkelijk informatie op. Ondernemingen die in het verwerken van die data wel uitblinken, laten zien vele malen winstgevender zijn. Uit onderzoek van Capgemini blijkt dat die bedrijven 22 procent winstgevender.

Het recente rapport van het Capgemini Research Institute The data-powered enterprise: Why organizations must strengthen their data mastery is gebaseerd op de data van 500 technologie-executives en 500 business executives. Zij geven inzicht in de relatie tussen datamanagement en de prestaties van hun organisaties. Het rapport laat zien dat organisaties moeten leren hoe je data kunt vertrouwen en data kunt gebruiken.

Data in DNA van bedrijven

Bedrijven hebben een goede basis nodig om data echt te kunnen gebruiken. Het moet vervolgens ook in het DNA van je bedrijf zitten. Medewerkers moeten snappen wat ze ermee kunnen doen en op welke manier. Daarvoor moeten mensen beschikken over de juiste competenties en de inzet van data moet door het hele bedrijf worden ondersteund met de juiste infrastructuur en processen. Het begint bij het kunnen bepalen welke data van belang zijn. Vaak hebben bedrijven niet de juiste data voor het neerzetten van een goede use case. Laat staan dat ze die ook kunnen uitrollen.

Spotify

Er zijn eigenlijk twee soorten organisaties die wel succesvol aan de slag gaan. Allereerst zijn er natuurlijk de nieuwkomers die blanco starten, denk bijvoorbeeld aan een dienst als Spotify. Door de abonnementen weten zij welke fans wat streamen en kunnen ze bands precies informeren over hun fans en waar concerten te houden. Het gebruik van data doet zo echt nieuwe businessmodellen ontstaan.
Er zijn ook bestaande organisaties die wel de omslag weten te maken naar een datagedreven organisatie. Denk aan een fabrikant van boorkoppen dat de producten van sonsoren voorziet. De data uit die koppen geven inzichten in aardlagen, en die data verkopen ze nu.

Operationeel proces

Je hoeft data niet alleen te gebruiken als strategische tool overigens. Data is ook prima te gebruiken voor het operationele proces, voor automatisering en besluitvorming. Zo kan data je inzicht geven in het onderhoud van je machines of helpen bij het nemen van een beslissing.

Gerelateerde berichten...