Black Friday: Nederlanders delen persoonsgegevens voor goede deals

Black friday week goede deals

De meerderheid van de consumenten is bereid persoonlijke informatie weg te geven voor goede deals. Dat gebeurt het vaakst met e-mailadressen, maar ook telefoonnummers, huisadressen en familiestatussen komen in enkele gevallen voor. Dat blijkt uit onderzoek.

Zeker 24 procent van de Nederlandse consumenten is intussen opgelicht tijdens grote winkelevenementen zoals Black Friday. Grotere waakzaamheid en betere cyberhygiëne is dus belangrijk.

Tijdens Black Friday komen de beste deals beschikbaar. Waar vroeger iedereen voor de deur van de winkel stond te wachten tijdens Black Friday, doen de meeste consumenten nu hun inkopen online. Online winkeliers beginnen veel eerder met hun aanbiedingen, waardoor cybercriminelen de kans krijgen om nietsvermoedende koopjesjagers op te lichten. Driekwart (74%) van de Nederlanders heeft wel eens een spam e-mail of sms ontvangen voor een deal die te mooi om waar leek te zijn.

Daarbij blijkt dat 57 procent aangeeft alleen een e-mailadres te willen delen voor bijvoorbeeld gratis toegang tot een streamingsdienst zoals Netflix of Disney+. Persoonsgegevens als een telefoonnummer, creditcardgegevens, thuisadres, burgerlijke staat, naam of geboortedatum wordt in minder dan tien procent van de gevallen gedeeld. Hetzelfde beeld is te zien bij het krijgen van gratis toegang tot Spotify (51%), korting op reizen (49%) of voor het winnen van prijzen (45%).

Nederlanders minder bewust van apparaatbeveiliging

Hoewel het bemoedigend is dat de gemiddelde Nederlander niet geneigd is om meer dan een e-mailadres te delen om kans te maken op goede deals, denken kopers  niet genoeg na over cybersecurity of de grote hoeveelheid persoonlijke informatie op sociale netwerken.

Ongeveer de helft van de respondenten beweert dat ze hun laptop, tablet of mobiel beschermen met VPN of beveiligingssoftware. Dit betekent dat minstens de helft dat niet doet, of erger nog, geen idee heeft of ze dat wel doen. In tijden waarin phishing een groot probleem is voor zowel consumenten als bedrijven, is dit een gevaarlijk hoog percentage.

Meer dan een kwart (27%) gaf aan te weten dat sociale media persoonlijke gegevens verzamelen tijdens het gebruik ervan en dit geen probleem te vinden. Iets meer dan de helft (52%) is zich hiervan bewust, maar heeft maatregelen genomen door de privacy-instellingen aan te passen. 21 procent van de respondenten wist hier niets van of vond het geen probleem.

Lees ook:

Gerelateerde berichten...