5min Zorg

Het verbond tussen zorg en technologie

Het verbond tussen zorg en technologie

De huidige crisis was en is een digitale triomf en een digitale realiteitscheck in diverse opzichten. De planning om de ziekenhuisbezetting zo goed mogelijk op peil te houden, virtuele zorg, versnelde digitale klinische proeven enzovoort. Een geweldige prestatie, helemaal gezien de bovenmenselijke werkdruk.

Het werk bracht uw team tot de rand van uitputting – en niet zelden daar overheen. Sommigen van hen zijn vertrokken en nog meer zullen dat doen. Een van de realiteitschecks was bijvoorbeeld dat sommige algoritmen niet in alle populaties even effectief waren. Maar, hoe nu verder? Gartner onderscheidt onder marktleiders drie centrale domeinen en binnen elk daarvan drie praktijken die ons vooruit zullen helpen. We noemen ze alle en bespreken ze kort.

Domein 1: Leiderschap

Praktijk 1: Acceleratie van het digitale initiatief
Ondanks – of misschien juist dankzij – de uitdagingen van de pandemie versnelt 65 procent van de zorgorganisaties hun digitale initiatieven. Alleen door de adaptie van digitaal op te nemen in de strategie kun je ook daadwerkelijk digitale waarde leveren. Denk daartoe over de gehele organisatie in samenstelbaarheid (composable thinking). Daardoor kun je beter anticiperen op het hergebruik van capaciteiten.

Praktijk 2: Fusieteams
IT en de business in zorg werken de laatste jaren onmiskenbaar beter samen. Toch moet dit op operationeel niveau nog sterk verbeteren als we de meest urgente en gecompliceerde uitdagingen het hoofd willen kunnen bieden. Binnen fusieteams werken technologische analytics en expertise vanuit de business samen met elkaar. Een team kan bijvoorbeeld bestaan uit een verpleegkundig manager, een datawetenschapper, een productmanager, een UI-engineer en een procesingenieur. Deze multidisciplinaire samenwerkingen delen ook de verantwoordelijkheden voor technologische en/of businessresultaten.

Praktijk 3: Digitale KPI’s
In de zorg gaan veel meer meetgegevens rond dan we kunnen analyseren. Niet zo gek. De gebruikte methoden zijn verouderd en mede daardoor ongeloofwaardig. Dit kunnen we aanpakken met digitale KPI’s.

Domein 2: Verbindingen

Praktijk 1: Samenstelbare architectuur
Nog altijd blijft de IT-architectuur in ziekenhuizen sterk applicatiegericht. Het mist de modulaire opbouw waarmee de mogelijkheden in de hele organisatie met elkaar kunnen worden verbonden. De oplossing: samenstelbare architectuur die uiteenlopende bedrijfsapplicaties met elkaar verbindt en het mogelijk maakt om technologie steeds weer te assembleren in het tempo van zakelijke veranderingen.

Praktijk 2: Het delen van data
Als we iets hebben geleerd in het digitale tijdperk van de gezondheidszorg dan is het wel dat de menselijke gezondheid zich helemaal niets aantrekt van kunstmatige grenzen tussen sectoren, klinische categorieën of organisaties. En als we ooit digitale technologie gaan gebruiken om de volledige complexiteit van menselijke gezondheid kan data die grenzen evenmin respecteren. Toppraktijk hier: het delen van data. Zorgorganisaties moeten het principe gaan hanteren van ‘must-share-data-unless. Het gebruik van synthetische data is een goed voorbeeld waarbij privacy geen rol meer speelt en de uitwisseling van data voordelen biedt voor iedere partij.

Praktijk 3: Ecosysteemontwikkeling
De digitale strategieën van zorgorganisaties sluiten zelden aan bij de mogelijkheden in de praktijk. Juist daarom is het zo wezenlijk om de business en de technologie tot een ecosysteem te ontwikkelen. Dit vereist eerst en vooral uw tijd en aandacht. Hanteer een gemeenschappelijk vocabulaire en stel een proces vast voor uw ecosysteemontwikkeling. Er zijn al heel veel voorbeelden van partnerschappen met digitale draken voor gemeenschappelijke samenwerkingsomgevingen. Er worden gezamenlijk medicijnen en therapieën ontwikkeld en gezondheids- en sociale zorgtrajecten worden geïntegreerd. Zo verbetert het UZLeuven de patiëntenzorg met krachtige genomica in een veilige cloud-omgeving. En Rijnstate bouwt samen met Philips een virtueel ziekenhuis voor grootschalige geconnecteerde zorg.

Domein 3: Innovatie

Praktijk 1: Hyperautomatisering
De afgelopen jaren waren veel innovatie-initiatieven in de zorg gericht op de betrokkenheid van patiënten of clinici of ze verkennen nieuwe opwindende technologieën zoals AI of blockchain. In de toekomst moet de innovatie strakker gedisciplineerd worden. Het moet meer gericht zijn op bedrijfsresultaten en nauwer gekoppeld aan de huidige operatie. En deze innovaties zullen voornamelijk in de backoffice te vinden zijn, waar veel verouderde systemen draaien. De toppraktijk hier is hyperautomatisering. Dit is automatisering die voortbouwt op reeds uitgevoerde takenautomatisering.

Praktijk 2: AI-uitvoering
Een opvallende trend is het hoge tempo waarin AI wordt opgenomen in de strategische planning in de zorg. Alleen is wederom de uitvoering van een geheel andere orde. Zelfs de meest volwassen AI-categorieën, als AI voor diagnostische beeldvorming, wordt in de praktijk pas over vijf of tien jaar mainstream. Om dit gat tussen strategie en praktijk te dichten is een grotere focus nodig op AI-uitvoering. Dit richt zich op het identificeren, het prioriteren en het timen van AI-investeringen om op korte termijn bedrijfsresultaten te leveren. Gartner heeft ruim vijftig use-cases beoordeeld en enkele duidelijke winnaars zijn algoritmische geneeskunde voor leveranciers en hergebruik van medicijnen.

Praktijk 3: Totale ervaring
Al tientallen jaren worstelt de zorg met twee grote uitdagingen. Zowel patiënten als zorgmedewerkers ondervonden veel verwarring, frustratie en verspilde tijd tijdens hun interactie met zorgapplicaties. Als we hier enige vooruitgang in willen boeken, dan moeten we beide adresseren – de frustratie van de patiënt én de zorgmedewerker – om te komen tot een totale ervaring. Fusieteams zijn een perfecte plek om te beginnen met de totale ervaring.

Dit artikel is de bewerking van een keynote door Jeff Cribbs – ‘Healthcare: Where Next – Strategic Opportunities and Implications’ – tijdens de online Gartner ITxpo op 8 november 2021.

Lees ook: