Brochure Coalitie Digivaardig in de zorg: dealen met digitale starters

vrouw achter laptop met handen in het haar digitale starters

Hoe ga je als ICT’er in de zorg goed om met digitale starters? Dat is precies waar de Coalitie Digivaardig in de zorg een handzame brochure voor uitgaf. Deze brochure ‘Dealen met digitale starters voor ICT’ers in de zorg geeft tips aan ICT’ers over hoe om te gaan met mensen die vrijwel geen ervaring met computers hebben.

Aanleiding is het feit dat een vrij grote groep zorgprofessionals slechts beperkte digitale
vaardigheden hebben. De publicatie moet ICT’ers helpen om deze groep beter te herkennen en te
begeleiden.

De coalitie Digivaardig in de zorg is een (non-profit) programma die zorgorganisaties ondersteunt bij verbetering van digitale vaardigheden van zorgprofessionals. Daar spelen ICT’ers natuurlijk ook een belangrijke rol in. De coalitie ontdekte dat het soms moeilijk is voor te stellen hoe weinig  zorgcollega’s hebben met ICT.

 

Do’s en dont’s

In de brochure staan daarom do’s en don’ts voor ICT’ers in het gesprek met een digitale starter. Laat mensen bijvoorbeeld eerst rustig hun probleem uitleggen en eventueel hun frustratie uiten. Schaamte wegnemen is erg belangrijk. Zeg bijvoorbeeld dat niemand alles kan weten, dat iedereen wel eens een digitale blunder maakt en dat fouten meestal niet fataal zijn.

Een computer crasht tegenwoordig niet meer zo snel en bestanden worden meestal geback­upt. Die wetenschap neemt vaak al veel zorgen weg. Een andere tip is benoemen waarom de digitale toepassing nuttig is. Wat levert het op voor de patiënt/cliënt of medewerker? Dat vergroot de motivatie om de toepassing onder de knie te krijgen enorm.

Om de digitale starter op weg te helpen is zelf doen belangrijk. Laat het mensen dus zoveel mogelijk zelf doen, ook al kost dat soms wat overtuigingskracht. Leg dan wel één methode uit om iets te doen en dus niet verschillende opties. Pas daarbij ook het taalgebruik aan. Woorden als ‘device’, ‘thin client’, ‘server’, ‘applicatie’ en ‘cloud’ kun je er niet zomaar zonder uitleg ingooien.

Het woord ‘gewoon’ is een demotiverende dooddoener en dus voor de digitale starter een typische don’t. Sluit af met: ‘Lukt het de volgende keer toch niet, bel dan gerust weer’.

Bespreek eens met ICT-collega’s:
  • of je ook (of vaker) langs kunnen gaan bij zorgverleners of meer op locatie kunnen werken. Dat verlaagt voor de digitale starter de drempel en het is voor de ICT’er makkelijker inschatten wat mensen kunnen.
  • Zijn er digi­coaches of superusers aanwezig? Soms is het handiger als een zorgcollega het uitlegt.
  • Wat de voornaamste vragen zijn die binnenkomen en waar de grootste knelpunten liggen. Zijn daar evt trainingen op te maken of hulp bieden van digicoaches/superusers.

Gerelateerde berichten...