CBb: netwerk KPN en VodafoneZiggo mag gesloten blijven

netwerkkosten telecomnetwerken

KPN en VodafoneZiggo worden niet verplicht om hun netwerken open te stellen voor de concurrent. Dat stelt het CBb (College van Beroep voor het bedrijfsleven) naar aanleiding van een aangespannen procedure.

Dat is anders dan wat de Autoriteit Consument en Markt (ACM) eerder stelde in een oordeel. Die stelde juist dat de beide telecomproviders hun netwerken juist wel verplicht moesten openstellen voor concurrerende aanbieders.

Volgens de ACM krijgen de twee grootste providers van Nederland samen anders een veel te groot aandeel van de markt ten opzichte van de vaak veel kleinere concurrenten. De ACM stelt verder ook dat er in dat geval te weinig keus is.

Het CBb volgt die redenering dus niet. Het college vindt echter dat de ACM onvoldoende bewijs levert voor die gezamenlijke marktmacht. “Daarmee vervalt de basis voor de aan KPN en VodafoneZiggo opgelegde regulering en sneuvelen dus ook de toegangsverplichtingen,” zegt het College in het definitieve oordeel. Beroep is nu niet meer mogelijk.

Het CBb vindt dat onrust niet nodig is en dat er genoeg concurrentie over is in de Nederlandse telecommarkt. Terwijl de ACM juist stelde dat aanbieders zonder eigen netwerk geen toegang kunnen afdwingen tot die netwerken. Daarom is de ACM erg teleurgesteld door de uitspraak. Zij bestuderen nu de gevolgen ervan. De zorgen over de concurrentie op voor de samenleving cruciale telecommarkten blijven volgens de autoriteit nu bestaan.

 

Marktanalysebesluit

De ACM bepaalde vorig jaar nog dat KPN en VodafoneZiggo allebei hun vaste netwerk moeten openstellen voor andere aanbieders. Dat staat in het marktanalysebesluit Wholesale Fixed Access. Deze regulering ging in per 1 oktober 2018. KPN en VodafoneZiggo zijn heel sterk op deze markt en kunnen die positie gebruiken om prijzen te verhogen, voorwaarden in hun voordeel aan te passen of investeringen te vertragen.

De ACM vond het gerechtvaardigd om het netwerk van beide partijen open te stellen voor concurrentie. Zo kunnen aanbieders zonder eigen netwerk via één van de netwerken of beide hun diensten aanbieden aan mensen en bedrijven. Het gaat hierbij om zowel zakelijke diensten als (bundels met) internettoegang voor consumenten. Volgens het ACM vergroot dit de keuzemogelijkheden. Verder zou de extra concurrentie leiden tot lagere prijzen, meer innovatie en betere dienstverlening.

Gerelateerde berichten...