CBS: online omzet detailhandel stijgt 13%; multichannelers groeien 18%

retail

De detailhandel heeft in september 1,7 procent meer omgezet dan in september 2017. Dit meldt het CBS. De online verkopen stegen daarbij met bijna 13 procent. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide nog harder: met ruim 18 procent.

Het hele verkoopvolume in de detailhandel groeide met 1,9 procent. In de foodsector groeide de omzet met bijna 4 procent, terwijl het in  de non-foodsector met bijna 1 procent kromp. Online verkopen groeien dus nog altijd een stuk harder dan de verkopen in fysieke winkels.

 

Groeier

De grootste groeier is de online omzet. Deze was in september bijna 13 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels alleen hebben bijna 10 procent meer omgezet.

De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in september. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de ‘offline’ omzet van de detailhandel 0,7 procent lager dan in september 2017.

Dat de groei van het online winkelen in Nederland zo hard gaat is niet helemaal verwonderlijk. In 2017 had 98% van de huishoudens internettoegang. Dat is in bijna alle gevallen een breedbandverbinding. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is dat het hoogste percentage in Europa.

De omzet van de winkels in kleding, consumentenelektronica en witgoed krompen in vergelijking met een jaar eerder. Winkels in voedingsmiddelen zetten bijna 4 procent meer om.

Gerelateerde berichten...