7 manieren om op efficiënte wijze IT-personeel te vergaren

In de wereld van de IT heerst er al jaren een personeeltekort. Nu er in alle beroepsgroepen in Nederland te weinig personeel te vinden is, betekent dit dat het voor de IT nog lastiger kan gaan worden om goede mensen te vinden. 

Des te meer redenen om goed te investeren in het werven van IT-personeel. In dit artikel hebben we 7 manieren voor je verzameld waarmee je op efficiënte wijze passend personeel kunt bereiken. Denk aan het inschakelen van een SEO expert en het werven van personeel uit het buitenland om zo de juiste mensen te bereiken.

  1. Schakel sociale media in voor delen vacature

Sociale media zijn niet meer weg te denken uit onze moderne samenleving. Maak daarom gebruik van de kracht van populaire media als LinkedIn, Instagram en TikTok om je vacacture in de IT te delen. Kijk goed naar de doelgroep van dergelijke media. Zo bereik je met TikTok juist vaak jongeren tot 24 jaar en is LinkedIn meer bedoeld voor een zakelijk publiek. Beide soorten sociale media kunnen van pas komen in dit geval. Jongeren zijn immers de groep om te willen bereiken met een carrière in de IT.

  1. Huur een SEO expert om bedrijf zichtbaar te maken

Je moet niet vergeten dat je onderneming in de IT daadwerkelijk zichtbaar moet zijn voordat er mensen kunnen gaan solliciteren. Daarom is het aan te raden om een SEO expert in te schakelen die jouw merk en organisatie online flink op de kaart kan zetten. Zo’n professional weet precies wat er moet gebeuren om je website te laten knallen in Google. Dat gebeurt op basis van het optimaliseren van de content en de techniek achter de website. Ook is linkbuilding een belangrijk onderwerp binnen SEO om zo een hogere plek in de zoekmachine te krijgen.

  1. Maak een vacature met een video van je bedrijf

Wat ook goed kan helpen om personeel te vergaren, is een vacature maken met een vacturefilmpje. Uit divers onderzoek blijkt namelijk dat je hiermee een groot verschil kan maken. Je bereikt er bijvoorbeeld een jonger publiek mee; voornamelijk millenials die misschien heel goed passen bij je IT-bedrijf. Zorg ervoor dat je sfeerbeelden afwisselt met beelden waarin je mensen aan het werk ziet én vertel meer over de onderneming. Laat medewerkers bijvoorbeeld ook aan het woord en laat ze meer vertellen over hun gemiddelde dag op de werkvloer.

  1. Kijk eens over de grenzen naar personeel

Het is met name in de IT-branche het geval dat er buiten Nederland veel talent te vinden is. Neem bijvoorbeeld landen als Oekraïne waarin veel mensen op zoek zijn naar werk in het buitenland en waar veel meer aanbod te vinden is voor dit soort experts. Kortom: kijk eens over de grenzen om personeel uit het buitenland te halen. Hier gelden wel diverse wetten en regels voor, maar als je je daar in verdiept is het de moeite waard. Voor mensen uit Oekraïne zijn er momenteel door de oorlog daar veel uitzonderingen te vinden.

  1. Maak gebruik van het netwerk van bestaand personeel

Wat fijn is aan je bestaande personeel is dat je ze dus kunt inzetten om mee te werken aan een vacaturevideo, maar dat je ook heel goed gebruik kunt maken van hun netwerk. De kans is namelijk zeer aanwezig dat een bestaande werknemer wel iemand weet voor een IT-functie op de werkvloer. Wanneer dat niet het geval is, kun je ze altijd nog vragen om de vacature te delen via hun eigen netwerk op bijvoorbeeld LinkedIn. Stel: je hebt 10 tot 15 medewerkers met minstens 400 of 500 connecties op LinkedIn dan komt je vacature al heel ver.

  1. Inloopborrel of netwerkevent voor werving personeel

Heb je zin om van je zoektocht een fysiek event te maken? Ook dat is mogelijk. Het organiseren van een inloopborrel (en hier online voor adverteren) is bijvoorbeeld een ludieke manier om op een informele manier potentieel personeel te werven. Op die manier kun je veel mensen tegelijkertijd ontmoeten en kijken of er een klik is. Wat ook handig is, is om een netwerkevent te gebruiken als plek om personeel te zoeken. Grote kans dat iemand in jouw netwerk wel weer iemand kent die geschikt is voor de functie die je open hebt staan.

  1. Intern personeel werven: doorgroeimogelijkheden

Waar je tot slot nog aan kunt denken, is om intern aan de slag te gaan met het werven van personeel. Wie weet heb je wel heel wat IT-toppers op de werkvloer rondlopen zonder dat je daar ook maar enig idee van had. Het voordeel hiervan is dat je dergelijke mensen aan je bedrijf kunt binden door ze diverse doorgroeimogelijkheden aan te bieden. Voor de functies die vervolgens vrijkomen kun je misschien wel sneller een nieuwe werknemer daarvoor vinden. Een SEO expert is over het algemeen namelijk sneller gevonden dan een IT-expert.

Lees ook:

Gerelateerde berichten...