Druk doen maakt dom

Martin Neuteboom Vsee

Ik loop al wat jaartjes mee in de online marketing en er moet mij iets van het hart. Bedrijven die een zooitje maken van hun SEO – Search Engine Optimization – verschuilen zich achter de smoes dat het te technisch is, hebben veel te hoge verwachtingen en zijn lui.  Daar! Het hoge woord is eruit!

Niet voor niets loopt SEO bij veel ondernemingen uit op een teleurstelling. Dat komt omdat ze eigenlijk geen idee hebben van wat SEO is. Daarom eerst maar mijn definitie: SEO is een verzameling van strategieën, technieken en tactieken om het aantal bezoekers van een website te vergroten door een hoge zichtbaarheid in de zoekresultaten van zoekmachines te behalen. Het omvat dus echt iets meer dan ‘wat goochelen met woordjes’.

Ik noem drie zaken die aan de basis staan van falende SEO. Om te beginnen is dat de zogeheten ‘window of opportunity’. Ruim tien jaar geleden was praktisch iedere SEO-inspanning succesvol. Maar met de exponentiële groei van het aantal geïndexeerde pagina’s op Google werd die window of opportunity ieder jaar kleiner. Vergeleken met de begindagen in 2008 moet je tegenwoordig concurreren met een veelvoud aan geïndexeerde pagina’s. Je kunt dus gerust zeggen dat die window of opportunity inmiddels potdicht zit.

Goodhart’s Law zegt: ‘Als een meting het doel wordt, is het geen goede meting meer.’ Denk bijvoorbeeld aan de maatregel tegen rattenplagen in het verleden. De overheid loofde een beloning uit voor iedere ingeleverde rattenstaart. Dat werd voor rattenvangers een lucratieve business. In plaats van de ratten te doden, knipten ze alleen de staart af. Want hoe meer ratten er waren, hoe vaker ze zich konden voortplanten en hoe meer staarten zij konden inleveren. In online marketing wil iedereen een top-3 positie. Door je blind te staren op die positie, verlies je het werkelijke doel uit ogen. Die positie levert helemaal niets op als de zoektermen waarop je wordt gevonden weinig of niets meer te maken hebben met jouw product.

Tot slot is er Price’s Law, die zegt dat de wortel van het aantal mensen in een bepaald domein 50 procent van het werk doet. Dus als er in online marketing tien bedrijven actief zijn, wordt de helft van het werk door drie van hen gedaan. Maar met 100.000 bedrijven in dit domein leveren slechts 1.000 daarvan de helft van het werk en de kwaliteit. De competentie groeit lineair, maar de incompetentie groeit exponentieel. Het aantal bedrijven die SEO als dienst verkopen is tussen 2007 en 2019 met 80 procent gegroeid. Je kunt er dus gevoeglijk van uitgaan dat het merendeel daarvan gebakken lucht verkoopt.

Bedroevend weinig ondernemers in het MKB passen fatsoenlijke due dilligence toe op de partij met wie ze in zee gaan. Dat komt ze vaak duur te staan. De meest genoemde reden is dat ze het te druk hebben. Tja. Iedereen weet toch: druk doen maakt dom.

 

 

 

Gerelateerde berichten...