Hoewel het ene veelbelovende vaccin na het andere zijn opwachting maakt, zijn we voorlopig nog niet verlost van COVID-19. Het virus veroorzaakt veel leed, maar er zijn ook positieve gevolgen te melden.
Denk bijvoorbeeld aan traditionele sales – de mensen die normaal op de weg zitten onderweg naar (potentiële) klanten. Dit wordt nu kritischer dan ooit tegen het licht gehouden. Het is alsof bedrijven er nu ineens erachter komen dat sales eigenlijk heel erg duur is. Deze ‘vertegenwoordigers’ kunnen vanachter hun computer twee keer zoveel afspraken afwerken. En van alleen al de uitgespaarde reiskosten kan één of meer volledige FTE’s worden betaald. Bovendien dringt het nu tot veel bedrijven door dat marketing het geld moet gaan verdienen. Iets wat ze al heel lang hebben verwaarloosd.
Sommige salesmensen verliezen helaas hun baan, anderen krijgen marketingtaken toegewezen. Uit noodzaak geboren komt sales veel dichter bij marketing te staan en worden allerlei kruisbestuivingsmogelijkheden ontdekt. Daar komt bij dat het halfslachtige dagdromen over online door corona is omgeslagen tot een heilig moeten. Dit zorgt voor de nodige paniek bij bedrijven waar de marketingafdeling traditioneel uit hooguit een halve kip bestond.
Sinds het begin van de crisis word ik geregeld gebeld door bedrijven. Bij enkele daarvan heb ik ooit een (meestal tot mislukken gedoemde) poging tot serieuze SEO ondernomen. ‘Hé Martín, even over dat SEO. Dat wil ik steviger op de agenda zetten. Het moet een serieus onderdeel worden van onze marketing. Die halve kip die bij mij rondloopt, heb ik op een cursus SEO gestuurd. Maar volgens mij snapt hij het niet helemaal. En ik heb nu salesmensen op marketing zitten, dus we kunnen echt los. Kun jij ons helpen?’
Een kenmerk van salesgedreven organisaties is dat de dingen snel moeten, het liefst nu. Maar zinvolle marketing in algemene zin en SEO in het bijzonder zijn van de lange adem (lees mijn blog ‘Een gebroken plaat’). Natuurlijk is de digitalisering door corona enorm versneld en veel bedrijven begrijpen nu echt dat internet een onmisbare factor is voor hun bedrijfsvoering. Maar bij de meesten van hen staat SEO nog niet eens in de kinderschoenen. De toekomst zal uitwijzen óf ze deze inhaalslag überhaupt kunnen maken en of ze daarmee op tijd zijn. En of ze die lange adem vol kunnen houden, valt ook nog maar te bezien.
Ik moet ineens denken aan een oude reclame van een zorgverzekeraar. Een veel te zware man van middelbare leeftijd probeert in een winkel een paar trimschoenen uit. De voice-over vertelt dat meneer na jarenlang teveel te hebben gegeten en te weinig te hebben bewogen nu heeft besloten fanatiek te gaan sporten. Hetzelfde principe doet zich nu voor bij bedrijven met een verouderde missie, die plotseling het roer om willen gooien of daartoe gedwongen worden. Na jarenlang gemakzuchtig en lui te zijn omgesprongen met hun marketing, gaan ze ineens vol voor SEO. Het is net als iemand met overgewicht die ineens als een malle gaat hardlopen. Grote kans dat hij zichzelf een hartinfarct bezorgt.