De core update van augustus 2024 van Google richt zich op (of beter gezegd: tegen) SEO-inhoud van lage waarde en bevordert kwaliteitswebsites. De volledige uitrol wordt binnen een maand verwacht.
Google lanceerde deze week de core update van augustus 2024. Met deze update wil Google hoogwaardige content bevorderen. En het wil SEO-gerichte inhoud in de zoekresultaten degraderen. De volledige uitrol kan tot een maand duren.
Google’s core updates zijn bedoeld om meer inhoud te tonen die mensen echt nuttig vinden. Core updates richten zich tegen inhoud die voornamelijk is gemaakt om goed te scoren in zoekresultaten, in plaats van waarde te bieden aan gebruikers.
Google stelt dat deze nieuwe update rekening houdt met recente feedback van contentmakers en andere belanghebbenden. Het bedrijf herhaalt daarbij zijn toewijding om hoogwaardige content van diverse bronnen, waaronder kleinere, onafhankelijke websites, te laten zien. De update is volgens het bedrijf bedoeld om positieve veranderingen die door websites zijn aangebracht beter weer te geven.
Uitgebreide implementatieperiode
Volgens het Google Search Status-dashboard kan de volledige uitrol van deze core update tot een maand duren. Deze geleidelijke implementatie is volgens Search Engine Journal overigens typisch voor grote updates. De tijdspanne geeft de wijzigingen de tijd om zich door de uitgebreide index van Google te verspreiden.
Gevolgen voor de industrie
Core updates zorgen vaak voor verschuivingen in SERP’s (afkorting voor Search Engine Results Page) in verschillende sectoren. Google biedt geen snelle oplossingen voor dalingen in ranking. Wel benadrukt Google naar eigen zeggen het belang van het creëren van kwaliteitsvolle, originele content. Naarmate de uitrol vordert, zouden SEO’s en website-eigenaren hun statistieken moeten monitoren. Dit om de inhoud in lijn brengen met Google’s aangepaste focus op gebruikerswaarde.
De laatste weken staat Google onder druk omdat het bedrijf onvoldoende zou kunnen inspelen op de opmars van AI. Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties steeg met 37%. Dit terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% daalde.