Het effect van corona op de (thuis)werkvloer

Sinds de uitbraak van COVID-19, in de volksmond natuurlijk gewoon corona genoemd, is een groot gedeelte van de wereldwijde beroepsbevolking noodgedwongen gewend geraakt aan thuiswerken. Van steeds meer mensen, inclusief werkgevers, hoor je overigens dat ze ook na de pandemie niet meer voltijd op kantoor willen zitten. Het is daarom tijd om eens goed te kijken naar het blijvende effect dat corona heeft gehad op de (thuis)werkvloer. En welke tools gebruik je als werkgever eigenlijk om de communicatie tussen je werknemers te allen tijde goed te laten (blijven) verlopen?

Onlangs plaatsten wij van 4Consult een poll op LinkedIn om ons netwerk eens aan de tand te voelen over de kwestie thuiswerken. We vroegen ons af of mensen weer fulltime naar kantoor willen, liever zeven dagen per week thuis zitten of meer interesse hebben in een hybride variant. Wat blijkt? Slechts 15% van de respondenten gaf aan weer volledig op kantoor te willen zitten zodra de pandemie voorbij is. Bijna het dubbele aantal mensen (28%) liet weten dat ze voortaan het liefst uitsluitend thuis willen werken en het overgrote deel (58%) combineert het liefst hun tijd thuis en op kantoor.

Dat de meerderheid kiest voor de combinatie thuis/kantoor komt wellicht niet als een grote verrassing: er is inmiddels al duidelijk gebleken dat de meeste bedrijven prima blijven functioneren terwijl hun werknemers vanuit huis werken. Desondanks is bij veel partijen de ICT nog niet (genoeg) op orde om thuiswerken op grotere schaal te ondersteunen. Applicaties als Zoom en Dropbox draaien overuren, maar doordat iedereen in 2020 plotsklaps thuis moest gaan werken ontbreekt vaak nog goede organisatie. Hierdoor belanden alle nieuwe ‘thuiswerkapps’ op de stapel van eerdere tools, waardoor het al snel een ongestructureerde bende wordt.

Gelukkig zijn er inmiddels ook manieren om die gigantische stapel met apps, die gigantische lading aan bestanden in de cloud en alle andere essentiële informatie altijd en overal (georganiseerd) tot je beschikking te hebben: de online werkplek. Door middel van een goede online werkplek hoef je je als werkgever geen zorgen meer te maken over de complexe ICT-kwesties, waardoor je je weer kunt richten op de core business. Maar dat is niet het enige voordeel: voor zowel werkgever als werknemer zorgt het voor overzicht, duidelijkheid en (in het verlengde daarvan) efficiëntie en werkplezier.

Eén van die online werkplekken is Startportaal, dé online werkplek voor elk bedrijf dat zowel gemak als veiligheid hoog in het vaandel heeft staan. Daarmee heb je al je applicaties en informatie op dezelfde plek, maar kun je ook gemakkelijk je bestanden in de Cloud vinden, delen en gezamenlijk bewerken. Dankzij de veilige single sign-on kun hoef je bovendien maar één keer in te loggen in plaats van bij elke website opnieuw na te denken over wat je wachtwoord ook alweer was. Dat scheelt weer tijd, of je nou op kantoor of vanuit huis werkt. Daarnaast voldoet Startportaal ook aan alle laatste eisen op het gebied van online beveiliging.

Interesse in Startportaal? Bekijk dan de website voor meer informatie, vraag gelijk vrijblijvend een demo aan via info@4consult.nl of bel even naar 078 – 619 78 10.

Lees ook:

Gerelateerde berichten...

X