ICT Disaster Recovery; Een noodzakelijk kwaad

In 2018 werd Schiphol Amsterdam Airport getroffen door een stroomstoring. Door het uitvallen van alle systemen zaten veel reizigers enkele uren vast op de luchthaven. Ook veel bedrijven werden door deze stroomstoring getroffen. Dit wil je kunnen voorkomen. Toch? En als het dan echt niet voorkomen kan worden, wil je zo goed mogelijk kunnen anticiperen op een eventueel onafwendbare ramp. Je wilt dat een ramp en de nasleep ervan zo min mogelijk negatieve impact hebben. Dat is in het kort ICT disaster recovery (DR).

Een disaster recovery plan (DRP) heeft vier hoofddoelen. 1) Zo weinig mogelijk verstoring van de kernactiviteiten. 2) Snel herstel naar de werkbare situatie van vóór de ramp. 3) Het handhaven van beveiligingsniveaus voor, tijdens en na een ramp. 4) Bijgehouden, up-to-date back-upsystemen. Niets meer en niets minder.

Om dit alles te kunnen realiseren zijn flexibiliteit en snelheid absolute vereisten. De DR-omgeving van veel bedrijven draait weliswaar op afstand, maar desondanks nog altijd on-premise. Dat is nodeloos kostbaar en omslachtig. DR in de cloud heeft grote voordelen. Zo vereist het opzetten van een gedupliceerd datacenter geen enorme investering vooraf. Dit scheelt enorm in resources. Die zijn overigens ook niet meer nodig voor het beheer van een datacenter op afstand. Daarnaast kan er veel sneller op een eventuele ramp worden gereageerd dankzij de real-time opschaalmogelijkheden. Automatiserings- en orkestratie-tools in de cloud pakken het herstelproces adequaat op zonder vertraging.

____________________________________________________

DOWNLOAD NU GRATIS
de whitepaper
‘Disaster recovery in the cloud’

____________________________________________________

Voor bedrijven die hun DR halfslachtig of helemaal niet op orde hebben, biedt de cloud een geweldig alternatief voor het hosten van standby-databases. Bestaande productiedatabases blijven on-premise en stand-by databases voor DR¬-gebruik, worden geïmplementeerd in de cloud. De technische verzorging van een dergelijke hybride oplossing neemt Quistor, als Managed Service Provider, u graag uit handen.

Onlangs hielpen we een organisatie in de toeristische sector. Ze hadden geen DR-oplossing, zelfs niet voor hun belangrijkste verkoopapplicatie. Stroomuitval, zoals onlangs op Schiphol, zou desastreus voor hen zijn geweest. Quistor biedt Disaster Recovery in de Oracle Cloud. Dat de klant niet volledig Oracle-georiënteerd was, maakte niet uit. Probleemloos konden we hun Citrix-omgeving met Windows-servers, Tomcats, Apaches en SQL servers onderbrengen. Een grote zorg viel van hun schouders, zonder dat ze de kosten en rompslomp hadden van nieuwe hardware, licenties, installatie en beheer.

Oracle heeft de reputatie duur te zijn. Dat is inmiddels achterhaald. Een herpositionering in de markt en frisse strategie maakt Oracle tegenwoordig tot een van de meest competitieve cloud-aanbieders in de markt. Naast uitblinkende prestaties was de prijs een belangrijke doorslaggevende factor voor het toeristische bedrijf om met Quistor in zee te gaan.

DR-oplossingen mogen dan misschien een noodzakelijk kwaad zijn. Maar de nadruk ligt daarbij op ‘noodzakelijk’. Je wilt simpelweg niet dat jouw bedrijf in een ‘worst case scenario’ terechtkomt. De zekerheid dat je beschermd bent tegen rampen, biedt ruimte om alle aandacht te richten op de tactische en strategische ontwikkeling van het bedrijf. Precies waar de focus hoort te liggen.

 

Gerelateerde berichten...