You’re fired! Ontslagen worden door je robotbaas

In de komende jaren gaan er honderden miljoenen banen van een bepaald soort verloren door de komst van robots en slimme algoritmes, maar komen er ook evenveel nieuwe banen bij. Dat is niets nieuws en in een vergrijzend deel van de wereld ook goed nieuws. Robots en slimme digitale medewerkers gaan een groot deel van ons werk overnemen en daarmee kunnen we onze welvaart verhogen, kunnen we de gevolgen van vergrijzing deels compenseren en krijgen we uiteindelijk meer vrije tijd.

Welke banen verloren gaan en welke erbij komen is grotendeels afhankelijk van het werk dat de robot aankan. Het zal duidelijk zijn dat een administratieve digitale medewerker die in systemen processen uitvoert makkelijker te maken is, goedkoper is en veel eerder ingezet kan worden dan een loodgieterrobot, die in heel veel verschillende omgevingen werk moet uitvoeren. Algoritmes zijn nu al beter in allerlei analysewerk zoals het beoordelen van medische scans, het doen van uitspraken in geschillen en het analyseren van complexe vraagstukken.

Hoe kunnen we ons voorbereiden op deze massale digitale transitie? Natuurlijk door scholing en levenslang bijscholen. Houd de ontwikkelingen bij.

Maar heel belangrijk voor de snelheid van deze transitie is in hoeverre wij als mens het oordeel van een robotbaas, robotrechter of een robotarts gaan accepteren. En als die robot-BOA voor de ingang van het stadion om je ID vraagt, laat je dat dan zien? En stappen we nog in het vliegtuig dat alleen maar vliegt op de automatische piloot? ‘This is your pilot algoritm speaking, please fasten your seatbelts, we are ready for take-off…’

Het gebruik van robots en slimme algoritmes in heel veel beroepen en voor heel veel toepassingen zal dus vooral een kwestie van acceptatie worden. En als je dan toch ontslagen wordt door je robotbaas, herinner hem dan even aan de drie wetten van Asimov (1942).* Als hij goed geprogrammeerd is, helpt het misschien.

* Isaac Asimov formuleerde in 1942 in een kort verhaal de drie ‘wetten’ voor robots. Het zijn:

1. Een robot mag geen mens pijn doen of door interactie zorgen dat een mens pijn lijdt.
2. Een robot moet aan de regels voldoen die een mens heeft vastgelegd, behalve wanneer deze in strijd zijn met de eerste wet.
3. Een robot moet zijn eigen voortbestaan beschermen zolang dit niet in strijd is met de eerste of tweede wet.

Auteur: Frank Mester
‘Als Chief Digital Officer van MvR Digital Workforce ben ik verantwoordelijk voor de adoptie van nieuwe technologie in proposities voor onze klanten en onze eigen bedrijfsvoering. Daarnaast ondersteun ik de adoptie van deze technologie bij onze klanten en help ons team bij het ontwikkelen van methodieken gericht op het werken met RPA en AI.’

[MvR Digital Workforce heeft ook een handig woordenboek samengesteld voor alle professionals die met een digital workforce willen starten, het woordenboek kun je hier vinden. Kennisbank (mvrdigitalworkforce.nl)

Op de MvR website kun je meerdere klantcases en whitepapers vinden en gratis downloaden:

Case overzicht | MvR Digital Workforce | Digitale Assistenten
Whitepapers | MvR Digital Workforce | Digitale Assistenten

MvR Digital Workforce is erg actief in het produceren en delen van belangrijke kennis die bijdraagt aan de ontwikkeling van de sector en van professionals die met AI en Robotics willen en zullen gaan werken. MvR organiseert ook workshops en kennissessies voor alle organisaties die daar behoefte aan hebben in verschillende sectoren, zoals overheid, maakindustrie, zorg, onderwijs, media, transport en logistiek.

Lees ook:
  • Wat is de rol van de RPA Productowner bij het opschalen van RPA?
  • Een businesscase die over waarde gaat en niet over geld, waarom?

 

Gerelateerde berichten...