De komst van de digital workforce is onvermijdelijk

De komst van de digital workforce is onvermijdelijk

De komst van de digital workforce is onvermijdelijk. Niet alleen heeft robotisering zich al vele jaren bewezen in productie en distributie omgevingen, zoals de auto-industrie en warehousing (Amazon is een voorbeeld), maar ook op kantoor gaat het hard. Met als early adopters de grote financials zoals banken en verzekeringen, zie je nu ook de eerste implementaties binnen het kleinere bedrijfsleven, transport, de overheid en onderwijs- en zorginstellingen.

De grote adviesbureaus zoals Deloitte, PWC en onderzoekinstellingen zoals World Economic Forum voorspellen dat over 5 jaar ca. 50% van het werk gerobotiseerd zal zijn. Tegelijkertijd zal het aantal banen niet afnemen, sterker nog de arbeidsproductiviteit zal enorm toenemen, maar werknemers zullen wel andere taken en verantwoordelijkheden krijgen. Dit vraagt om een enorme inspanning voor de bij- en omscholing van werknemers.

Maar wat is nu eigenlijk een digitale assistent of medewerker? Een digitale assistent is een software robot die mensen helpt om bepaalde repetitieve taken in systemen uit te voeren. Deze software robots worden gemaakt met behulp van RPA-software (Robotic Process Automation). Een digitale assistent is een persoonlijke hulp en start zijn werk wanneer de medewerker daarom vraagt. Een digitale medewerker is een digitale collega die geheel autonoom, 24/7, zijn taken uitvoert en zelfstandig simpele beslissingen kan nemen op basis van data die voorhanden is en vooraf bepaalde spelregels.

Digitale medewerkers kunnen in principe alle taken uitvoeren die mensen ook kunnen uitvoeren in systemen en met digitale data. Ze loggen net zoals mensen in met een inlognaam en wachtwoord, kunnen informatie uit e-mails of pdf lezen en vervolgens in een systeem zetten. Maar ook bijvoorbeeld een excel lezen. Ze kunnen processen uitvoeren, systemen koppelen, klant of zaaknummers zoeken en deze verrijken. Kortom, alle handelingen uitvoeren die volgens regels uitgevoerd worden en via een vast patroon verlopen. Maar een digitale medewerker moet je wel maken (trainen) en als het proces wijzigt of de onderliggende systemen veranderen, dan zal je de digitale assistent ook moeten aanpassen.

Een brede acceptatie van digitale medewerkers in de kantooromgeving gaat tot grote veranderingen leiden bij proces- en organisatie inrichting en voor de taken en verantwoordelijkheden van individuele medewerkers die betrokken zijn bij procesuitvoering.

In deze whitepaper gaan we in op de kansen voor de inzet van digitale medewerkers in het HRM domein en wat de rol van HRM kan zijn om de komst van digitale medewerkers in de organisatie voor te bereiden.

Lees verder of neem contact met ons op: frank.mester@mvr.nl
Whitepaper De rol van HRM bij de komst van de digital workforce
Whitepaper Hoe digitale medewerkers helpen bij het uitvoeren van administratie in de Zorg en Sociaal Domein
Haal de robot uit de mens!

Op onze website vind je nog meer interessante info:
>> Case overzicht | MvR Digital Workforce | Digitale Assistenten
>> MvR Digital Workforce nieuws
>> Kennisbank (mvrdigitalworkforce.nl)