Consumentenbond: online opzeggen vaak te moeilijk gemaakt

Vrouw kijkt met frustratie naar beeldscherm

Bedrijven maken online opzeggen van abonnementen vaak onnodig moeilijk. Eén op de 3 bedrijven maakt online opzeggen lastig of zelfs onmogelijk.

Dat stelt de Consumentenbond na een steekproef. De bond bekeek het opzegbeleid van 125 populaire diensten.

Het gaat om diensten van bijvoorbeeld verzekeraars, energieleveranciers en goede doelen. Verder bekeek de bond hoe makkelijk of moeilijk het is om accounts te verwijderen bij webwinkels, datingsites en social media-platforms.

Weggestopt

Vooral energiebedrijven, kranten en goede doelen maken het bont. Zo is informatie over online opzeggen niet zelden ver weggestopt. Verder sturen veel bedrijven aan op telefonisch contact. Ze wijzen daarbij niet of slecht op de online opzegmogelijkheden.

Sommige webwinkels zitten klanten dwars bij het verwijderen van hun (gratis) account. De bond noemt met name Blokker en Fonq. Daar moet je een e-mail sturen om een account te laten verwijderen. Maar om de mogelijkheid te vinden en die vervolgens te kunnen uitvoeren moet de klant eindeloos zoeken in een privacyverklaring. Verdere verwijzingen zijn er niet.

 

Goede voorbeelden

Er zijn ook goede voorbeelden. Zo doen financiële instellingen, zoals banken en schadeverzekeraars, het goed. Opzeggen kan bijvoorbeeld eenvoudig via de eigen klantomgeving. Ook streamingdiensten, als Netflix, Pathé Thuis en Videoland, en de meeste datingsites doen het goed.

 

Aanpassen

De Consumentenbond confronteerde bedrijven met de resultaten. Tien bedrijven pasten hun website direct aan. Dat gold bijvoorbeeld voor Greenchoice, RTL XL en Ticketmaster. Zes bedrijven, waaronder 4 goede doelen, beloofden meteen beterschap.

De rest kwam vooral met smoesjes. ‘klanten vinden het prettiger om te bellen’ was daar een van. Veel van deze bedrijven stellen dat ze nooit klachten krijgen over opzeggen.

Voor transparant opzeggen is al tijden de Wet van Dam. Die stelt dat consumenten een overeenkomst op dezelfde manier moeten kunnen opzeggen als waarop die is afgesloten.Dat betekent dat een online afgesloten abonnement online opgezegd kan worden. De wet zegt echter niets over hoe goed  vindbaar die optie moet zijn.

Een half jaar geleden hekelde de bond ook al het massaal negeren van bepalingen van de AVG/GDPR.

Wie op internet zoekt naar gevoelige onderwerpen zoals over ziektes, depressie of bijvoorbeeld sexuele geaardheid, wordt nog steeds ongevraagd geconfronteerd met allerhande tracking cookies. Veel sites bleken daar in hun cookiebeleid niet goed over na te denken.

 

Gerelateerde berichten...