Corona leidde tot meer digitalisering

omgevingswet

De corona-crisis had volgens vier op de tien mkb-bedrijven in de zakelijke dienstverlening een positieve impact op de digitalisering binnen hun bedrijf. Tegelijkertijd gaf het thuiswerken tijdens de pandemie volgens 38 procent ook een positieve impuls aan de opkomst van de hybride werkplek. En verlaagde de grens tussen het ‘thuiskantoor’ en de traditionele werkomgeving.

Work-life balance

Dit zorgde er mede voor, dat een derde van de ondernemers vindt dat de coronacrisis een gunstige invloed had op de work-life balance van werknemers. Twee jaar corona leidde ook tot andere grote verschuivingen in de manier waarop mkb’ers in de zakelijke dienstverlening ondernemen. Dat blijkt uit onderzoek van Teamleader.

Verdienmodel onder druk

De coronacrisis zette de wereld van veel mkb-ondernemers in de zakelijke dienstverlening flink op zijn kop. Van de ene op de andere dag ruilden medewerkers het kantoorleven in voor een thuiskantoor. Zo stond het verdienmodel van veel bedrijven onder druk.

Positieve impact corona

In tegenstelling tot wat veel ondernemers vreesden, ging dat echter niet ten koste van de productiviteit. Zo zien vier op de tien werkgevers dat thuiswerken eerder een positief effect had op de productiviteit dan andersom (10 procent). Nu ondernemers terugkijken op deze ingrijpende periode, blijkt dat de pandemie niet alleen maar negatieve kanten had.

Als we hen vragen van welke aspecten zij het meeste leerden, worden de inzichten die mkb’ers kregen in de financiële resultaten en inkomsten van hun onderneming het meest genoemd (48 procent). Ook leerden veel ondernemers over het belang van een goede work-life balance van werknemers (44 procent). Dit, naast de positieve resultaten van hybride werken (44 procent) én het belang van een sterke interne cultuur (38 procent).

Balanceren tussen stabiliteit en innoveren

Na twee jaar corona zien de meeste mkb-bedrijven in de zakelijke dienstverlening de toekomst met vertrouwen tegemoet. Hoewel bijna drie op de vijf ondernemers positieve verwachtingen hebben over de toekomst van hun bedrijf en 57 procent optimistisch is gestemd over hun eigen sector, benadrukt ruim een derde wél dat een gezonde financiële basis en het creëren van financiële buffers hun belangrijkste focus heeft. Zo heeft de crisis óók zijn sporen nagelaten en geeft 40 procent aan dat dit negatieve impact heeft gehad op hun financiële resultaten. Zij zijn daarom voorzichtig en focussen zich in hun plannen voor het komende jaar vooral op de financiële buffers van hun bedrijf in plaats van nieuwe investeringen. Ook de geestelijke gezondheid van werknemers en de interne cultuur en werkplezier van het personeelsbestand werden volgens 34 procent van de ondernemers door corona negatief beïnvloed, en hebben hierdoor nu meer aandacht van mkb’ers.

Ondernemen in het ‘nieuwe normaal’

Corona vroeg bij veel bedrijven flexibiliteit en aanpassingsvermogen. Bijna de helft van de mkb-bedrijven in de zakelijke dienstverlening verwacht dat ondernemen voorgoed is veranderd. En dat hun bedrijf zich altijd zal moeten aanpassen aan een nieuwe realiteit.

Gerelateerde berichten...