Eerste zelfvarende boot vaart door de Amsterdamse grachten

Sinds kort vaart een eerste zelfvarende boot in de Amsterdamse grachten. Hij werkt volledig op basis van artificial intelligence. Er zijn plannen om in de nabije toekomst een eerste binnenvaartschip zelfvarend te maken.

De oude reddingssloep is in de vaart gezet door Big data-bedrijf Xomnia. Het zelfvarende scheepje heeft vijf camera’s en een deep learning-toepassing.

 

Reddingssloep

Het begon allemaal in 2016 toen het bedrijf een oude reddingssloep kocht. Hij zou worden ingezet voor personeelsuitjes in de Amsterdamse grachten. De ene na de andere kras op de drukke grachten bracht initiatiefnemer Pieter Boon, partner bij Xomnia, op het idee om de boot zelfvarend te maken. “Als big data-bedrijf moeten we toch zelfvarende technologie kunnen ontwikkelen?” stelt Pieter.

Paul van Hagen, deep learning fanaat, was intussen op zoek naar een nieuwe uitdaging. Al snel werd het idee van de self-driving boat omgezet naar een project. “Waar andere autonome voertuigprojecten vaak miljoenen investeren en gebaseerd zijn op robotica was het voor ons de uitdaging om met een beperkt budget de boot zelfvarend te krijgen op basis van artificial intelligence” zegt Pieter.

AI op intuïtie

Paul legt uit dat met behulp van vijf camera’s de omgeving van de boot in kaart wordt gebracht. “De beelden die vanuit de camera’s binnenkomen op de computer zijn de ogen van de boot en worden direct aan het deep learning netwerk doorgegeven.”

Een deep learning netwerk is geïnspireerd op het functioneren van de hersenen. De artificial intelligence werkt daarmee in essentie net als de mens zelf. Zo handelt de boot naar opgedane ervaring. Op basis van de data die verzameld is tijdens het varen heeft de technologie zichzelf aangeleerd welke bewegingen de boot moet maken. Voor- of juist achterwaarts, naar links of naar rechts. Zo vaart de boot volledig zelfstandig.

De initiatiefnemers hebben overigens wel een noodknop aangebracht. Hiermee neemt de schipper in geval van nood de controle van het systeem over.

Doorontwikkeling

Nu het schip eenmaal vaart is nu de doorontwikkeling aan de beurt. Hoe meer vaaruren de boot maakt, hoe beter de boot vaart. De technologie wordt samen met Shipping Factory verder ontwikkeld voor toepassing in de binnenvaart.